L'Eix Diagonal celebra els primers sis mesos de vida amb la satisfacció d'haver portat millores al territori. Aquesta via que connecta el Garraf, l'Alt Penedès, l'Anoia i el Bages de forma ràpida ja ha posat de relleu aspectes com la reducció dels trajectes -fet que afavoreix la productivitat- o l'augment de visitants de les ciutats veïnes als esdeveniments comercials. Tot i així, el sector empresarial creu que és aviat per veure canvis substancials en l'economia, però confien que n'hi haurà. Per això, agents polítics, econòmics i empresarials consultats per l'ACN han assegurat que s'estan preparant per aprofitar el potencial de la nova carretera, alhora que han lamentat algunes mancances.

Malgrat considerar que sis mesos són pocs per notar canvis substancials en el teixit econòmic, empreses i institucions de les quatre comarques que integren l'Eix Diagonal han explicat a l'ACN que sí que han experimentat algunes millores. De fet, el president de l'Associació d'Empresaris del Garraf, l'Alt Penedès i el Baix Penedès (ADEG), Xavier Cardona, creu que és "prematur" sobretot perquè "falta l'època fonamental: l'estiu". Cardona prefereix esperar a tenir "el cicle complet".

D'aquestes millores destaca la reducció del temps de desplaçament per connectar els diferents municipis del territori. Un fet que ha provocat que s'hagi incrementat el flux de persones entre l'interior i la costa. Des de l'Ajuntament de Manresa, la regidora de Promoció Econòmica, Comerç i Turisme, Sílvia Gratacós, ha explicat que la capital del Bages ha percebut un "important" increment de turistes provinents de les comarques que uneixen la via. Tot i això, Gratacós opina que a l'estiu pot canviar aquesta dinàmica i "creiem que s'incrementarà l'escapada de gent cap a les comarques de costa".

L'alcalde de Vilafranca, Pere Regull, ha assegurat que també han augmentat els assistents als esdeveniments comercials i d'oci que ha organitzat la ciutat. Es tracta de la Fira del Gall que segons el batlle "va ser brutal, vam haver de tancar tots els tastos i aquelles propostes que tenien límit de públic". Per Nadal, la ciutat també va rebre més persones, ja que l'aparcament de la Rambla de Sant Francesc va registrar 7.000 vehicles més que l'any anterior per les mateixes dates i la pista de gel va rebre patinadors de Manresa, Igualada i escoles de Vilanova. Les dades més recents són les de Fires de Maig, a la qual van assistir un 18% de visitants de fora de la comarca, xifra que representa dos punts més que l'any passat.

Com a curiositat, el president de Cambra de Comerç de Manresa, Pere Casals, ha destacat que les empreses del Bages han rebut més currículums de gent provinent de les comarques de l'Eix Diagonal. Segons Casals, "abans molts empresaris no hi paraven tanta atenció perquè pensaven que aviat es cansarien de fer el trajecte cada dia, però ara tot això ha canviat".

Transport de mercaderies

Però el temps de desplaçament també ha millorat per als transportistes de mercaderies. Un exemple és el que ha explicat David Ruiz, responsable d'Operacions de la Terminal Portuària de Vilanova, que ha assegurat que des del primer dia que es va posar en marxa l'Eix Diagonal, els camions que fan la ruta Castellbisbal-Vilanova poden fer un viatge més en la mateixa jornada. Això representa que "l'empresa de transports estalvia, perquè amb menys camions pot enviar al port més tones", ha dit Ruiz. A més, "els xofers arriben més relaxats, perquè no pateixen conduint amb un camió tan gran per una carretera perillosa", ha afegit.

Però des de les patronals engresquen les institucions perquè no es relaxin, com el president de Cambra de Comerç de Manresa que ha instat el Bages a esforçar-se per donar a conèixer els seus atractius i explotar els seus valors turístics. "Qui sortirà guanyant amb l'eix Diagonal? En conjunt tots, però la comarca que sigui capaç de ser més atractiva i proposar més ofertes serà la que en traurà més partit", ha avisat.

Igual pensa Cardona de l'ADEG, que creu que les viles receptores han d'estar preparades per rebre la mobilitat, sobretot en qüestions com la canalització del flux de vehicles, la senyalització, etc. "Si no, els visitants podrien no voler tornar o fer-ho amb menys freqüència", ha afegit.

El territori reacciona

El dia de la inauguració de l'Eix Diagonal, el 2 de desembre del 2011, el President de la Generalitat, Artur Mas, ja va deixar clar que la infraestructura seria bona per afavorir les relacions personals i econòmiques de les quatre comarques. Però també va insistir en què havien de ser les institucions i les empreses del territori les que tinguessin iniciatives per fomentar aquestes relacions.

I això sembla que és el que està passant. En aquests primers mesos ja s'ha vist com els regidors de Promoció Econòmica i Turisme de les capitals de l'Eix Diagonal han establert contacte per treballar una promoció conjunta del territori. D'aquesta manera, Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Igualada i Manresa han posat en comú els seus atributs per trobar-hi complementarietat. La intenció és facilitar i incentivar la mobilitat de ciutadans i visitants, així com atraure plegats turistes al conjunt de les ciutats de l'Eix. El sol, la platja, l'enoturisme, el cicloturisme o les activitats aèries són atractius de les diferents comarques, que també es complementen en l'àmbit comercial o formatiu.

Però cada capital també treballa per separat. L'alcalde de Vilafranca ha deixat clar que s'estan planificant accions per donar més visibilitat a la ciutat perquè "no passin de llarg, com creuen alguns pessimistes". Regull creu que cal "singularitzar Vilafranca" i per això decoraran les rotondes amb escultures atractives que s'identifiquin amb el territori, o oferiran més informació dels edificis emblemàtics de la ciutat amb un codi QR a la façana que enllaçarà amb la descripció del monument en diversos idiomes. El govern vilafranquí també ha inaugurat el primer aparcament d'autocaravanes per donar més opcions als futurs turistes.

L'Ajuntament de Vilanova també es prepara per rebre els ciutadans de les comarques centrals a les seves platges. Per això ha engegat diversos canvis en la mobilitat de la ciutat amb nous eixos viaris per facilitar l'entrada i la sortida del nucli urbà i més aparcaments per donar cabuda als visitants.

En promoció, també s'hi està treballant dur. Un exemple és l'última edició de l'Expobages (Manresa) que va acollir, per primera vegada, un estand de l'oficina de turisme de Vilanova i la Geltrú. I l'associació que aplega els comerciants del centre de la capital del Garraf, ViU Comerç, també ha començat a distribuir pamflets a les llars de Vilafranca del Penedès, un fet inèdit fins ara.

Promoció del Port de Vilanova

Ports de la Generalitat, l'Ajuntament de Vilanova i els operadors logístics el port vilanoví estan fent presentacions del servei que ofereix el port de la capital del Garraf per exportar i importar mercaderies. Ho han fet a Igualada, a Lleida i ho faran a Saragossa, una línia estratègia que coincideix amb el recorregut de l'Eix Diagonal.

De fet, el port de Vilanova i la Geltrú es presenta com un atractiu molt important per les empreses de l'Anoia i el Bages. L'obertura de l'Eix i la conseqüent reducció del temps del trajecte entre aquestes comarques i el Garraf fa que algunes empreses ja s'hagin interessat per utilitzar el port de Vilanova per exportar els seus productes i deixar-ho de fer a través del port de Barcelona.

La regidora de Promoció Econòmica de l'Ajuntament d'Igualada, Àngels Chacón, ha explicat que "ha augmentat el tràfic d'empreses exportadores que, enlloc d'anar a Barcelona, van al port de Vilanova". Pel que fa al volum d'empreses que han fet aquest canvi, Chacón ha ressaltat que "encara és d'hora per quantificar" però ha assegurat que "ja s'ha començat a notar".

Des del port, David Riuz creu que "en els propers mesos segurament que es consolidaran càrregues de les que s'estan treballant ara mateix". Està convençut que l'existència de l'Eix Diagonal i la difusió del port en les poblacions de l'interior tindrà resultat positius, però ha recordat que "és una carrera de fons".

Les mancances de la carretera

El sis primers mesos han servit als usuaris de la via i als agents socioeconòmics del territori per provar la carretera i trobar mancances en alguns aspectes per millorar encara més.

"Els regidors de Promoció Econòmica de les quatre comarques estem d'acord que hi ha una mancança en la senyalització", ha dit Chacón. "A ningú ens agrada, ni per la rellevància que dóna a les ciutats, ni per la seva orientació geogràfica". Tanmateix, la regidora igualadina ha expressat que ja han demanat a la Generalitat que "ho solucioni".

Una altra de les mancances que han notat les quatre comarques durant els primers mesos de vida de l'eix viari és la inexistència d'un transport públic de passatgers que uneixi els territoris. En aquest sentit, la regidora de Promoció Econòmica d'Igualada ha ressaltat que a nivell formatiu podria haver-hi un potencial a desenvolupar entre les quatre comarques, "ja que no ens fem la competència" i podria haver-hi "col·laboració entre els centres". Tanmateix, Chacón ha lamentat que "no tenim un transport públic que uneixi l'Eix i això ens va en contra".

El president de l'ADEG també ha relacionat formació i transport públic. Cardona ha lamentat que no hi hagi facilitat perquè estudiants de les comarques centrals puguin desplaçar-se fins a l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Vilanova i la Geltrú. "Tenim la infraestructura, que dóna potencialitat, però cal dotar-la amb una línia d'autobusos confortable, fiable i freqüent", ha conclòs.

Xavier Cardona també ha reclamat que s'instal·li la fibra òptica -tal com es va preveure a l'hora de construir la via- perquè "és essencial per la millora de la economia" el trasllat d'informació que necessiten les empreses "del present, no del futur", ha afegit.

Els Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC) també han reclamat al Departament de Territori i Sostenibilitat que faciliti la circulació de tractors per l'Eix Diagonal, especialment en el tram que va des de Vilafranca a Igualada. El sindicat demana que fins que no es construeixin vies de servei o s'habiliti un lateral en ambdós sentits "que reuneixi les mínimes condicions", es permeti circular als tractors per la nova autovia. També ha denunciat que en alguns trams "falta la senyalització" de les vies de servei per on han de passar els tractors i, en d'altres, l'asfalt es troba en "molt mal estat", fet que suposa un "perill" pels conductors d'aquests vehicles.

A banda, l'alcalde de La Granada també té un reclam sobre l'Eix Diagonal. Es tracta del punt negre que ha quedat després de la construcció de la via al pas pel seu municipi. I és que una corba en un canvi de rasant fa molt perillós el tram i ja hi ha hagut dos accidents mortals. Sobre aquesta qüestió, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va assegurar en una reunió amb els alcaldes de l'Alt Penedès fa unes setmanes, que s'està estudiant a fons una solució.

L'Eix Diagonal en xifres

Des de la posada en funcionament de la nova C-15, anomenada ara Eix Diagonal, el trànsit ha anat augmentant paulatinament. D'una mitjana de 9.155 vehicles al desembre, ha passat a 10.509 al mes d'abril, el que significa un augment del 14,8%. El trànsit total durant els caps de setmana és lleugerament superior al dels dies feiners.

En concret, pel tram d'autovia entre Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú circulen una mitjana d'uns 15.000 vehicles diaris, amb puntes de 21.500 vehicles. Aquest tram no és el que més ha augmentat en els primers mesos, però sí que és el que registra més nombre de vehicles. Ha passat de tenir al mes de desembre una mitjana diària de 13.068 vehicles a 15.209 a l'abril, un augment del 16,38%. El percentatge de vehicles pesants en aquest tram és del 7,5%.

La variant de Vilafranca ha passat de tenir 8.262 al desembre a 9.715 a l'abril, un increment del 17,59%. Entre Vilafranca i Igualada, al desembre passaven una mitjana diària de 10.696 i a l'abril 12.024 vehicles, xifra que suposa un 12,42% d'augment. El 9% del trànsit, però, és de vehicles pesants. I entre Igualada i Manresa, al desembre van passar 5.153 vehicles de mitjana cada dia i a l'abril 6.041, un 17,23% més.