Un segell recordarà els 150 anys del tren de Tarragona a Martorell

02.10.2015 | 00:00

La Fábrica Nacional de Moneda y Timbre (FNMT) posarà en circulació a tot l'estat un segell de valor facial 0,90 euros commemoratiu dels 150 anys de la línia de Ferrocarril Tarragona-Martorell 1965-2015; es tracta d'un segell d'ús per a correu internacional a Europa en cartes normalitzades de fins a 20 grams i forma part de la sèrie dedicada a efemèrides.
Aquesta emissió es presentarà el proper 9 d'octubre a Sant Sadurní d'Anoia, en un acte, a les 19.00 h, al celler de la fassina de cal Guineu, acte que tindrà l'assistència del subdirector general de filatèlia, així com representants de l'Ajuntament de Sant Sadurní i presidents d'entitats i federacions filatèliques de Catalunya. En aquest mateix acte es posaran en circulació els anomenats sobres de primer dia del segell amb l'en-cuny corresponent i la localitat de Sant Sadurní d'Anoia.

La locomotora Martorell
El segell reprodueix una fotografia de la locomotora Martorell amb el núm. 168 a la seva sortida dels tallers del Clot de Barcelona. Es tracta d'una de les quatre locomotores de vapor que l'any 1853 la companyia Caminos de Hierro del Centro (CHC) va comprar a l'empresa Sharp & Stewart y Cº, locomotores que van començar a circular entre Barcelona i Molins de Rei i que després van allargar el seu recorregut fins arribar a Martorell i posteriorment fins a Tarragona el 15 d'abril del 1865.

A l'exposició universal
Posteriorment, l'any 1875, aquest material motor va passar a la Compañía de los Ferrocarriles de Tarragona a Barcelona y Francia (TBF), però va conservar la mateixa numeració, fins que l'any 1899 la Compañía de los Ferrocarriles de Madrid a Zaragoza y Alicante (MZA) va rebre dues de les quatre locomotores que inicialment havien començat a rodar l'any 1852. Aquestes van ser la número 1 i la número 4, que van ser renumerades amb el 167 i el 168, i aquesta última va ser modificada als tallers del Clot de Barcelona, transformant-la en locomotora tènder. L'any 1929 la locomotora va ser present a l'Exposició Universal de Barcelona.
Amb la nacionalització del ferrocarril després de la guerra civil, tot el material mòbil va passar a la Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles (RENFE), i la locomotora va ser tornada a numerar amb el 120-2112.
És la locomotora més antiga preservada i es troba al Museu del Ferrocarril de Catalunya de Vilanova i la Geltrú des de l'any 1972.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema