L'incendi d'Òdena ha destapat nou trinxeres de la Guerra Civil Espanyola situades a cavall de les comarques de l'Anoia i el Bages, dins el nucli de Maians. El pas del foc va deixar aquest estiu una zona erma, negra i plena de cendra que ha fet sobresortir els parapets, set punts de metralladora i restes de pots de menjar que van alimentar els soldats republicans.

La descoberta l'ha feta Pere Tardà, que dirigeix l'empresa calafina CatPatrimoni, especialitzada en excavacions arqueològiques i en la conservació del patrimoni. De seguida va relacionar les trinxeres de Maians amb un document militar extret de l'Arxiu d'Àvila que està reproduït al Centre d'Interpretació de la L2 a Vallbona de les Monges (on la seva empresa va treballar). Es tracta d'una ordre "poc coneguda" que documenta fins a sis línies de defensa republicanes a Catalunya que van ser dictades pel general Vicente Rojo, cap de l'Estat Major de l'exèrcit republicà, conegut per la defensa de Madrid i per la planificació operativa de la batalla de l'Ebre, entre d'altres.

En concret, les trinxeres trobades a Maians pertanyen a la L3 (línia 3) que, tal com mostra l'ordre militar, en la seva totalitat pretenia cobrir "por el Oeste el rio Noya desde San Quintin de Mediona en dirección al Norte, englobando los Bruchs y continuará por Solsona-Sierra del Cadí y Collado de Tossas, para cubrir por el Oeste Puigcerdá hacia Puig Pedros".

La part localitzada a Maians "servia per defensar la carretera d'Òdena a Manresa", detalla Tardà, que afegeix que el document militar permet constatar que "eren línies molt ben estructurades i finançades, que pertanyien a una infraestructura important dels republicans; hi havia una ordre establerta" que evidencia que les línies "estaven pensades i projectades". L'ordre de Rojo data del 4 d'abril del 1938, tres mesos i mig abans que s'iniciés la batalla de l'Ebre i gairebé 9 mesos abans que s'executés l'ofensiva franquista definitiva sobre Catalunya.

De les sis "línies successives de defensa a Catalunya" impulsades pel general Rojo, la L1 i la L2 "es van arribar a construir totalment i estan més estudiades". La L3 (la que passa per Maians) "està poc construïda" i, en conseqüència, "poc documentada", diu Tardà, mentre que la L4, la L5 i la L6 "no es van arribar a fer".