La Mostra d'Igualada ha passat amb bona nota la seva assignatura pendent, captar el públic adolescent. Amb la voluntat que els programadors teatrals del país apostin per obres adreçades a un públic aparentment poc interessat per les arts escèniques, els organitzadors del certamen igualadí han portat 13 obres per a joves d'entre 12 i 18 anys. Es tracta d'un sector de població que li costa molt trobar sobre l'escenari projectes que li resultin interessants. La Mostra ha demostrat aquest any que amb representacions sobre temàtiques que se sentin identificats, els joves responen.

Les entrades de totes les obres teatrals per a adolescents s'han exhaurit anticipadament. El mateix director artístic del certamen, l'igualadí Pep Farrés, està "sorprès de la resposta". Els organitzadors de La Mostra han volgut mimar un públic, per a ells, complicat, i per aquest motiu han creat un espai exclusivament per a aquesta franja d'edat. Totes les funcions s'han representat amb èxit al complex de l'antic Escorxador d'Igualada, un espai amb 150 localitats a la sala gran, a la petita -on també s'hi han fet espectacles- n'hi ha vuitanta. "Havíem previst muntar una taquilla a l'Escorxador, però com que estava tot exhaurit, finalment no ho hem fet", explica Farrés.

Ahir al matí es va representar una de les grans apostes de La Mostra per a aquest públic que es vol seduir, es tractava de l'obra Adolescer 2055, que posava en escena la companyia madrilenya Joven Primera Toma i que l'organització del certamen ha volgut portar a la seva programació per l'èxit que ha tingut entre els adolescents a la capital espanyola.

Amb aquest projecte teatral, La Mostra també ha volgut portar al certamen una nova fórmula de muntar iniciatives escèniques que ajudin a captar el públic que ja no és infantil, però que encara no és major d'edat. I és que Adolescer 2055 és una representació en què el gran pes recau sobre adolescents i els mateixos actors tenen entre 14 i 18 anys. I no és fàcil de digerir, ja que la història se centra en un futur caòtic on l'escletxa social té unes dimensions inassumibles en els països desenvolupats, i on els estats han deixat de gestionar les adopcions de nens, que són directament comprats en un mercat macabre de nens que viuen en centres d'acollida.

Una història dura però que ha captivat el públic, ahir procedent de diferents comarques catalanes, que l'ha vist en les diverses funcions. Per incentivar l'interès dels adolescents pel teatre, els joves espectadors van conversar amb l'elenc, de la mateixa edat, després de la representació. Ho feien amb un to desinformal, com companys de classe que parlen de les seves qüestions. Els joves van tenir l'oportunitat de preguntar sobre la vida dels actors i el significat d'alguns moments de l'obra.

Entre el públic present a l'Escorxador hi havia adolescents de grups teatrals i responsables de circuit que programen funcions en diferents municipis.

Clara Farriol i Ferran Ginestà programen teatre infantil a un municipi amb pocs habitants, a Sant Llorenç de Morunys. Va anar-hi amb joves que de petits anaven a les funcions del poble. Les seves paraules exemplifiquen les reticències a l'hora de programar espectacles per a aquestes edats. "Si és difícil mantenir una programació infantil, per a adolescents seria econòmicament deficitari".

El director de La Mostra, però, ho té clar: "els joves tenen necessitat de ficció i van al cine perquè al teatre no hi ha oferta". L'any que ve el certamen continuarà apostant pels adolescents, i hi haurà una jornada sobre donar les eines per programar per a aquest tipus de públic.