Onze municipis del Baix Llobregat, el Bages, l'Anoia i el Vallès Occidental van signar a Collbató un manifest a favor del Parc Rural de Montserrat i per revifar un projecte del qual es va començar a parlar fa uns 12 anys. La situació una dècada després és diferent, però el debat és viu, com es va poder veure dilluns al vespre, a Olesa, a la taula rodona que es va celebrar a Olesa de Montserrat dins del cicle El Baix Llobregat, a debat, organitzat pel Centre d'Estudis Comarcals.

Una conclusió va dominar la sessió: cal actuar en una mateixa direcció per evitar que el projecte es refredi com ja va passar l'any 2004. Jordi Serra, regidor de Turisme i Medi Ambient a Collbató, va destacar que mentre al 2004 es volia "preservar el territori que es veia amenaçat pel boom immobiliari", ara "es tracta de desenvolupar la pagesia" com a "motor del món local i rural". En aquest sentit, Josep Montarell, tècnic de la Direcció Territorial Agrària de la Diputació, va destacar que actualment hi ha "una nova pagesia, jove, que es vol incorporar" i que aquesta activitat pot significar "un element dinamitzador d'un territori rural".

Per la seva banda, Lídia Quevedo, presidenta de l'Associació de Propietaris Forestals de l'entorn de la Muntanya de Montserrat, va posar l'accent en les activitats que han fet els últims anys i en va destacar la concessió del projecte LIFE, finançat per la Unió Europea, que els ha permès desenvolupar la gestió integrada de boscos i pastures, que ajuda a la vegada a la conservació de la biodiversitat i a la prevenció d'incendis.

Felip Gibert, de la SAT Oliveraires Palomar-Olesana, i Miquel Picart, president de la Fundació Agrícola Olesana, van posar en relleu la necessitat de desenvolupar una marca comuna al voltant de Montserrat que permeti una millor comercialització dels productes, ja que "avui en dia és més important vendre que fer les coses", com va dir el mateix Picart. Durant el debat, alguns productors i associacions van mostrar els seus dubtes sobre el projecte, encara que gairebé tothom va coincidir en la necessitat d'anar tots a una.

El Parc Rural de Montserrat permetria crear instruments d'assessorament als productors, fomentar el cooperativisme, agilitzar els canals de distribució o crear marques pròpies.