La Diputació de Barcelona subvencionarà tres de les obres que l'equip de govern d'Olesa considera prioritàries aquest mandat: la urbanització de la rambleta de les Planes, un nou edifici per a la Policia Local i la remodelació d'un tram de l'avinguda Francesc Macià. Aquestes obres pertanyen al Pla Xarxa de Governs Locals 2016-2019. La Diputació està tancant aquests dies convenis amb tots els ajuntaments per programar inversions i despeses durant el mandat, i aquestes són les tres obres subvencionades que es faran a Olesa.

El Pla Xarxa de Governs Locals 2016-2019, segons explicava ahir el govern local d'Olesa a través del web municipal, "es completa amb els Catàlegs de serveis (ofertes periòdiques de recursos que la Diputació presenta als ens locals en format de llibre electrònic per satisfer les seves necessitats), els Programes complementaris (instruments específics de cooperació elaborats de forma contingent), i altres instruments".

L'Ajuntament d'Olesa fa temps que busca finançament i la manera de poder afrontar el trasllat de la Policia Local a un nou local. De moment, s'estan estudiant un parell de noves ubicacions per al nou edifici però, segons l'alcaldessa d'Olesa, Pilar Puimedon, no hi ha res decidit.

Pel que fa a l'avinguda Francesc Macià, l'equip de govern vol convertir-la en un espai més respectuós amb el vianant, fet que suposaria, confien també, un impuls comercial d'aquest eix. Per fer possible aquest projecte, l'Ajuntament d'Olesa ha buscat finançament, a través de la Diputació de Barcelona, que ja ha donat el vistiplau a l'avantprojecte presentat pel consistori olesà. Com que el cost de l'obra es preveu molt elevat, el govern municipal ha plantejat realitzar el projecte per fases, a partir de l'any 2018.

De fet, ja el Pla de Mobilitat Urbana d'Olesa, elaborat el 2013, indicava la necessitat d'intervenir, entre d'altres, a l'avinguda Francesc Macià d'Olesa per tal d'adequar les voreres a la normativa existent, que estableix una amplada mínima de les voreres d'1,80 metres. El Pla també aconsellava realitzar aquesta intervenció en el període 2016-2018, i exactament proposava disposar de voreres de 3 o 3,5 metres d'amplada, amb 2 carrils centrals de 3 metres d'amplada per sentit, i entre els carrils de circulació i la vorera, una línia d'arbrat.

12 metres d'amplada de carrer

Miquel Riera, regidor d'Obres i Edificació, ha remarcat en diferents ocasions que aquest és un dels molts projectes amb els quals enguany treballa l'equip de govern, i que el de l'avinguda Francesc Macià vol solucionar els dèficits actuals que presenta aquest vial i que afecten vianants, conductors, i fins i tot cases particulars. Segons l'avantprojecte amb el qual treballa l'Ajuntament d'Olesa, la transformació de l'avinguda Francesc Macià es centraria en una redistribució d'usos dels 12 metres d'amplada del carrer.

Així, si actualment en diversos trams hi ha tres carrils destinats a vehicles d'una amplada notable (en circulació o per a aparcament), se'n reduiria l'amplada, cosa que permetria ampliar la vorera fins com a mínim 1,5 metres per costat, i alhora incorporar-hi arbrat. De fet, és voluntat del regidor, si l'espai ho permet, que s'hi pugui incorporar també un carril bici. Per a Riera, la transformació d'aquest vial cap a un espai més adreçat als vianants, amb l'ampliació de voreres, la plantació d'arbrat i la reducció dels carrils, suposaria un impuls comercial per al sector, alhora que uniria dues importants trames urbanes d'Olesa.

Menys velocitat

Per garantir un èxit real dels objectius del projecte, entre d'altres la reducció de velocitat i del volum de trànsit que suporta el carrer, el regidor Miquel Riera ha apuntat que de forma complementària caldria acabar l'arranjament del carrer Barcelona, a l'alçada del Cementiri Vell, o introduir canvis de mobilitat en altres carrers.

Davant l'elevat cost de l'obra, els treballs s'hauran d'executar en diferents fases, segons ha explicat el consistori, i començar pel tram comprès entre els carrers Alfons Sala i Jacint Verdaguer. De fet, per al regidor, caldrà també preveure un procés de participació perquè els ciutadans puguin dir-hi la seva. De moment, l'Ajuntament d'Olesa ja té garantit el finançament d'una part de la que haurà de ser la primera fase gràcies a una aportació de la Diputació.