La societat actual es transforma a gran velocitat i no és possible que, en aquest context, l'escola es quedi immòbil. Els mètodes d'aprenentatge també han de canviar, i canvien. L'Escola Pia ha fet un salt important en el canvi i s'ha proposat treballar sense assignatures ni exàmens convencionals. A Igualada es comença a treballar aquest curs amb el nou mètode, amb el grups de 1r d'ESO i de 2n de Primària.

Pretenen transformar l'ensenyament per assolir un major èxit escolar i formar "uns alumnes més feliços".

D'aquesta manera, aquest curs i per primera vegada, els 170 alumnes de 2n de Primària i 1r d'ESO passaran una part de les hores -el 50% i el 25% respectivament- en les quals les assignatures es difuminaran i els alumnes treballaran per projectes interdisciplinaris que tindran una forta connexió amb la realitat pràctica i es basaran en la cooperació entre companys. "Fugirem de l'horari tradicional que marqui que de 9 a 10 toca matemàtiques, de 10 a 11 català, etc. Pot ser que en un moment hi hagi dos professors a l'aula per treballar diverses matèries juntes", explica el director del centre, Jaume Ars. Així, doncs, les classes estàtiques on cada docent explica una matèria concreta i els alumnes escolten desapareixerà.

En aquesta transformació, l'avaluació també variarà: els exàmens donaran pas a unes activitats avaluadores que jutjarà el propi alumne, els companys de classe i els docents. Per al director del centre això es pot aconseguir si abans de començar l'estudiant té clar quins coneixements ha d'assolir.

Tot plegat, s'emmarca dins del projecte d'aprenentatge Summem, que s'ha començat a aplicar als 20 centres d'escola Pia que hi ha a Catalunya. "Les escoles tenim tants inputs sobre nous mètodes d'ensenyament que hem intentat canalitzar-ho en un de sol", assegura Ars.

En el cas d'Igualada, es preveu que d'aquí 4 anys la totalitat dels 1.100 alumnes ja treballin amb aquest mètode, encara que el ritme real el marcaran els alumnes. "Segurament funcionarà més ràpidament en els estudiants de primària, els quals estan més acostumats a treballar de manera interdisciplinària, que amb els de secundària o batxillerat", declara el director.

L'escola del segle XXI

L'aplicació d'una nova forma de treballar a les aules és, per als responsables de l'escola Pia, una forma d'adaptar-les a la societat del segle XXI, ja que els mètodes convencionals estan deixant de funcionar. I en aquest plantejament nou, l'objectiu de fons -més enllà de les formes d'aconseguir-ho- és col·locar l'alumne com el centre de l'aprenentatge. "S'han fet moltes lleis educatives pensant en el coneixement que haurien d'assolir, però deixant de banda el creixement personal. Considero que en això ens hem equivocat", afirma Ars.

A l'escola Pia d'Igualada, en concret, en consonància amb el projecte Summem, intenten dedicar més esforços per ajudar al desenvolupament emocional de la persona. "Potser el català i les matemàtiques no són tan importants com ens pensàvem i també necessitem centrar-nos en la construcció de l'autoestima, les emocions i les habilitats socials. Si això és ferm, la teòrica ja arribarà segur", continua el responsable del centre.

Les escoles s'han d'afrontar a uns alumnes que viuen en un món on tot passa molt de pressa, on la concentració cada vegada dura menys i on el futur és incert. En aquest marc, els centres intenten buscar fórmules perquè els alumnes s'interessin per l'aprenentatge. "Cada vegada ens passa més que a l'ESO alumnes brillants perden l'interès i suspenen gairebé expressament. Per això ens hem hagut de replantejar el mètode", diu Ars. "El més important és formar persones que siguin felices, compromeses i que tinguin la capacitat d'integrar-se dins de l'engranatge de la societat", conclou.

Els pares dels alumnes igualadins han aprovat la idea del nou sistema, encara que en alguns casos tenen una mica de por de com s'aplicarà. A final de curs l'escola avaluarà com ha anat l'experiència que ara engeguen.