Després de 16 edicions, el Festival Rec.0 de la capital de l'Anoia continua imparable, tant en nombre de visitants com de marques. En aquesta última ocasió, el festival ha reforçat el pes del disseny independent -el qual des dels inicis ha tingut una presència destacada a l'esdeveniment- gràcies a l'acord entre les marques emergents que desfilen a la 080Barcelona i el Rec.0.

Així, el festival ha aconseguit un dels reptes que els organitzadors s'havien proposat: la completa equitat entre les grans marques comercials i el disseny independent. En total, 88 marques i 52 espais oberts al barri del Rec d´Igualada durant quatre dies.

L'esdeveniment tampoc perd pistonada en capacitat de convocatòria, ja que, encara que la xifra oficial de visitants no està tancada, els organitzadors creuen que serà igual o superior a les últimes dues edicions, en què ja van batre rècords d'assistència. I és que des del principi la tendència del festival ha estat a l'alça. Tot i això, el seu creixement té el límit del barri: «Els espais que utilitzem són limitats, per això ja no podem ni volem créixer més», declara Cristina Domènech, responsable de comunicació del Rec.0.

En el mateix sentit, Domènech assegura que el festival no durarà moltes més edicions: «La nostra idea era recuperar espais tancats i donar a conèixer un barri que ens estimem. Amb això també hem creat un incentiu econòmic per a la ciutat. De cara el futur, però, creiem que el barri evolucionarà, anirà recuperant la vida i aquests espais que ara només s'obren dues vegades l'any es reconvertiran en indústries, comerços o habitatges. Llavors el Rec.0 deixarà d´existir», assegura.

El Rec i la ciutat

Al llarg de la conversa, Domènech repeteix diverses vegades la sentència: «El Rec també és Igualada». Ho diu en referència a les crítiques que l'esdeveniment suscita entre part dels comerciants d´altres zones de la ciutat, els quals asseguren que a causa del Rec.0 el seu volum de negoci es redueix al cap de l'any. «Els igualadins s'esperen al Rec per anar a comprar i, per tant, ja no venen aquí. I nosaltres, amb els seus preus, no hi podem competir», argumenta Jordi Sallés, d´Esports Sallés.

D'altra banda, han sorgit veus que critiquen l'esdeveniment perquè promou un consumisme sense reflexió ni moral, és el cas dels vídeos i opinions anònimes que s'han propagat per les xarxes socials amb el nom Un robo organitzat en què es proclama: «Si no pagues salaris justos, [?] si contamines l'entorn és fàcil fer roba barata».

Sigui com sigui, l'organització reclama el pes dels dissenyadors que compten amb producció local i el gran impacte econòmic que genera el festival, començant per la ciutat: «Només treballant directament aquests dies hi ha més de 40 persones. Però el més important són les empreses que des de fa mig any s'encarreguen de posar-ho tot a punt», conclou la responsable de comunicació.