El primer pla especial urbanístic que permetrà la creació i ordenació de la Via Blava és el de la comarca de l'Anoia. Aquesta setmana, el pla ha estat aprovat per la Comissió d'Urbanisme.

Es tracta de la creació d'un camí continu i paral·lel al riu Anoia que es destinarà a vianants i vehicles no motoritzats. La Via Blava recorrerà 19 quilòmetres, a una distància màxima de 500 metres paral·lela al riu. El recorregut s'iniciarà al nucli urbà de Jorba i finalitzarà al límit sud del terme de la Pobla de Claramunt, i abraçarà també els municipis de Santa Margarida de Montbui, Igualada i Vilanova del Camí, amb una superfície total de gairebé 180.000 m2. A més de formar un camí principal que recorri la vora del riu, que completarà els trams que presentin discontinuïtats o mancances, la Via Blava garantirà la interconnexió amb els camins rurals de la comarca.

El pla especial defineix la traça del camí, requalifica els sòls on és necessari per tal de construir un recorregut coherent i reserva espais a l'entorn de la seva traça per a la construcció d'elements auxiliars, com ara murets, baranes o talussos.

Així mateix, es preveu la plantació d'espècies vegetals autòctones al llarg del camí i, finalment, es delimita un espai de protecció a l'entorn de la Via Blava per impedir possibles edificacions que dificultin, en un futur, una possible ampliació o canvi de traçat.

La Via Blava millorarà la permeabilitat entre el riu i els nuclis urbans.