Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) desmunta definitivament l'aeri que connectava Olesa de Montserrat i Esparreguera i que estava sense funcionar des del 2012. L'alta despesa de manteniment d'una infraestructura aturada (350.000 euros anuals, segons FGC) i la necessitat de rellevar les cabines de l'aeri de Núria han portat l'empresa pública fer-roviària a prendre una decisió que difícilment serà reversible.

L'anunci el va fer ahir el president de Ferrocarrils, Enric Ticó, en una visita a Olesa, en què va aprofitar per portar bones notícies per a les comunicacions de les dues poblacions en forma de més freqüència de trens a Olesa a partir del migdia.

La història de l'aeri és la d'una instal·lació que mai no s'hauria d'haver fet, però una promesa electoral de Felip Puig, aleshores conseller de Política Territorial i Obres Públiques, a Esparreguera va acabar en un projecte i una obra que mai no ha sortit a compte. L'aeri tenia la virtud de connectar Esparreguera i Olesa en només 4 minuts, una alternativa més ràpida al vehicle privat, però les cabines eren per a una dotzena de persones i, en tot el dia, el transport, si tots els viatges es feien amb la màxima ocupació, es limitava a 180 persones en cada sentit.

Segons ha detallat el president de FGC, Enric Ticó, el telecabina de Núria necessita una remodelació urgent, i fer-lo de nou tindria un cost de 6 milions d'euros, una xifra difícil d'assumir per la Generalitat.

Malgrat el desmantellament de la instal·lació anunciat, i tot i que els edificis de les estacions se cedeixen a Olesa i a Esparreguera per a usos municipals, Ticó va afirmar que «en cap cas» es tanca definitivament l'aeri d'Olesa-Esparreguera, i es mantindrà la infraestructura bàsica per si es pot restablir el servei en el futur. Aquesta infraestructura són les torres i les politges del cablejat, que també requeriran manteniment si es pretén que algun dia puguin ser útils.

Per a l'alcaldessa d'Olesa de Montserrat, Pilar Puidemon, la iniciativa de desmuntar l'aeri és positiva perquè «hi ha la garantia que FGC els permetrà recuperar-lo quan calgui». Ticó també va dir que traslladar-lo a Núria garanteix la viabilitat dels 20 llocs de treball del refugi juvenil. I l'alcaldessa d'Olesa es va mostrar satisfeta que l'aeri inoperatiu d'Olesa «permeti garantir els llocs de treball a la comarca del Ripollès».

De la seva banda, Ticó va explicar que els costos de mantenir obert l'aeri Olesa-Esparreguera eren superiors als 350.000 euros anuals, una xifra que va qualificar «d'insuportable». D'aquesta manera, Ticó va assegurar que amb el nou sistema d'autobusos les pèrdues es redueixen «més de la meitat».

La col·laboració entre FGC i els ajuntaments d'Olesa de Montser-rat i d'Esparreguera permetrà que les dues estacions de l'aeri, actualment sense servei comercial, es posin a la disposició de la ciutadania. Així, FGC ofereix la possibilitat que els respectius ajuntaments facin ús de les instal·lacions sense cap cost. Les condicions de la cessió d'aquests espais s'estan negociant.

L'alcalde d'Esparreguera, Eduard Rivas, va explicar que, de moment, estan estudiant diferents usos. Entre les diverses opcions que es valoren, hi ha la possibilitat d'ubicar-hi un nou espai per a la brigada municipal. De la seva banda, l'alcaldessa d'Olesa de Montserrat va explicar que s'estudia fer-hi un equipament esportiu per a la mainada i el jovent.

I posats a parlar de les millores en mobilitat i transport públic, els alcaldes d'Olesa i Esparreguera es van queixar de Monbus, l'empresa que fa el servei a Barcelona.