VIOLETA GUMÀ (ACN).CALAF
Aquesta és la idea amb la qual va començar a treballar la Cooperativa d'Agricultors de Calaf i Comarca (Coopac) per crear la Calamanda, una cervesa que té el nom de la patrona del municipi i que serà feta d'ordi de proveïdors de la Catalunya central. El producte, que ara es fabrica artesanalment i en petites quantitats, es començarà a comercialitzar durant el tercer trimestre de l'any que ve, una vegada s'acabin les obres de condicionament de les instal·lacions per automatitzar-ne la fabricació. En total, s'haurà de disposar de prop de 100 hectàrees per a una producció d'uns 350.000 litres de tres varietats diferents.
El procés per produir la Calamanda és completament artesanal, tot i que amb les obres a la fàbrica de producció, que començaran el mes d'octubre, el procés serà més mecanitzat. Segons els responsables de la Coopac, primer s'han triat els espais de tota la Catalunya central que produïen el millor ordi, s'ha calculat el valor proteínic que té cada gra i, posteriorment, s'inicia el procés per elaborar cervesa.
En total, hi haurà tres tipus de Calamanda, una per prendre com a refresc, una segona gastronòmica, és a dir, per acompanyar amb el menjar, i una tercera, negra. La Coopac dividirà els 350.000 litres previstos de cervesa en funció de la demanda que tingui cada varietat, però preveuen que de la negra se n'elaborarà menys quantitat. La cervesa es va presentar públicament el febrer del 2008.