El conseller del departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), Joaquim Nadal, està disposat a atendre el recurs de reposició de l'Ajuntament d'Òdena per evitar el pas de l'Eix Transversal Ferroviari per la plataforma logística que és prevista a Can Morera. En declaracions a Regió7, Nadal va assegurar que "una proposta de consens de les institucions anoienques s'haurà de tenir en compte. Si els recursos que rebem són de l'àmbit institucional, els atendré".

Nadal valorarà el recurs que presenti el consistori encapçalat per Francisco Guisado (PSC), però demana que vagi acompanyat del consens d'altres institucions com "el Consell Comarcal i la Unió Empresarial de l'Anoia". En aquest cas, el DPTOP consideraria el soterrament o la desviació de la via de l'Eix Transversal Ferroviari en el pas per la superfície industrial que ha de construir el Consorci de la Zona Franca. El conseller vol que siguin les institucions de l'Anoia les que acompanyin la petició que ha fet Òdena per resoldre un conflicte de llarga durada.

"L'alcalde d'Òdena sap que seria positiu si al final passés just per sota de la plataforma logística", explica el conseller Nadal, "per poder atorgar més compacitat a les infraestructures".

Òdena va aprovar per ple fa deu dies enviar un recurs de reposició al DPTOP, que seria presentat directament al conseller, per poder rectificar el pla director de la reserva de sòl, que no tenia en compte algunes de les al·legacions del consistori i els propietaris de la localitat. L'Ajuntament, insisteix amb el recurs, en la petició que l'Eix Transversal Ferroviari no passi pel bell mig de la plataforma logística que té previst construir el Consorci de la Zona Franca, i hi suma la demanda d'una estació al costat de l'aeroport corporatiu que ja està adjudicat a l'actual aeròdrom Igualada-Òdena.

Castellolí també recorre

Un altre dels termes anoiencs afectats pel pas de l'Eix Transversal Ferroviari és el de Castellolí, just a l'est d'Òdena, on el pla director de la reserva de sòl afecta nombroses propietats de veïns del poble. Els veïns i l'Ajuntament han de decidir si es presentarà un recurs conjunt o diversos al conseller, per tal que la reserva de sòl de l'Eix Transversal Ferroviari "deixi de passar pel bell mig del poble". Aquest fet, segons els afectats, "impediria fer obres més enllà de les de simple manteniment dels edificis".

Una solució podria ser "que el traçat fos per la zona propera al ParcMotor, on l'afectació en edificis i propietats seria inferior". La idea és que "sense canviar el punt d'entrada i sortida de l'Eix Transversal Ferroviari pel terme, es canviï l'afectació al centre poblat de la vila".