L'aeròdrom d'Igualada-Òdena, on a partir de demà se celebrarà el divuitè certamen Aerosport, que organitza Fira d'Igualada, és un dels eixos en els quals se centren molts dels esforços per reanimar l'economia anoienca. A mitjan pròxima dècada aquesta instal·lació, eminentment dedicada per ara a l'aviació esportiva, ha d'esdevenir un aeroport corporatiu modèlic. De moment, el tomb professional des d'una fira lúdica i recreativa fins a una trobada entre professionals, que mou unes transaccions per valor de 800.000 euros, es va consolidant. Ara, l'assignatura pendent és saber donar suport a aquesta futura instal·lació amb un sector industrial complementari. Un fet diferencial de valor afegit, i que encara no té la comarca.

Més enllà de les escoles de vol, o la important producció de globus per part d'Ultramàgic, la indústria aeronàutica en si és un meló per obrir a l'Anoia, malgrat el potencial que augura el futur aeroport corporatiu. El pla director de l'aeroport corporatiu que s'elabora segons les directrius de la Generalitat preveurà una reserva de sòl industrial vinculat a la instal·lació. Fins que s'expliciti, l'estiu que ve, estan pendents de conèixer-se les dimensions i la distribució del projecte urbanístic i aeronàutic que acompanyaran el nou perfil de l'aeròdrom. Ramon Felip, president de la Unió Empresarial, diu que "no tenim encara empreses que fabriquin peces d'aeronaus. L'aeroport és la peça clau per desenvolupar aquesta indústria". I en efecte, aquesta branca, un cop existís la instal·lació, pot oferir un bon ventall de possibilitats, tenint en compte les possibles sinergies amb el ParcMotor (aprofitar plantes industrials per fer motors) i la concentració de professionals mecànics, serveis de càtering o escoles de perfeccionament de pilots.

Amb l'aeroport corporatiu, naixerà el parc industrial "dedicat a empreses del món aeronàutic". Un objectiu que ja té en compte l'empresa enginyera que elabora el pla director. "El procés va més lent del que voldríem" admet el president de la patronal, però promet ser, un cop acabat, un gran salt endavant per a la comarca.

Així, el divuitè Aerosport serà una meca per als amants de l'aviació esportiva, malgrat que el tomb cap a un encaix amb la visió més corporativa és innegable. I la intenció de Fira d'Igualada és que quan el vol corporatiu aterri, Aerosport s'hi pugui acoblar. Per això la trobada ja s'orienta cap a "bimotors o aerotaxis també", segons els seu president de l'entitat firal, Pere Carles.

El sector vol resistir

Aerosport vol aprofitar l'embranzida de la concessió de l'aeroport corporatiu a Igualada-Òdena, i aquest 2010 preveu superar els números de l'any passat, quan van venir a l'aeròdrom anoienc més de 300 avionetes, ultralleugers i autogirs, i més de 4.000 visitants, tant pilots com amants de l'aeronàutica en general. Van provenir de totes les comunitats autònomes espanyoles i de mitja dotzena de països europeus.

Els pilots que van acudir a l'Aerosport 2009 hi van fer més de 500 moviments aeris, quantitat similar a la que pot acollir l'aeroport del Prat un cap de setmana estàndard. Una xifra reveladora per si sola de la vitalitat del certamen.

Enguany, professionals i curiosos tornen a tenir un marc incomparable per viure de prop la màgia de l'aire el 8 i 9 de maig, de deu a set el primer dia; de deu a tres en el segon. Una cinquantena d'estands i 10.000 metres quadrats són uns altres arguments convincents.