El camí cap a tenir les instal·lacions d'un aeroport corporatiu a l'aeròdrom Igualada-Òdena ha anat trobant nous obstacles un any després de la seva concessió. Principalment, són la ferma oposició dels municipis de l'Anoia Sud, que han creat una plataforma de seguiment que està pujant de to; també el marge de creixement de l'aeroport del Prat, que encara permet acollir aviació corporativa; o, finalment, la constatació que el començament de les obres s'endarrerirà, ja que el pla director, previst aquest estiu, no veurà la llum fins a final d'any. La Generalitat avança, a més a més, que aquest pla director marcarà diverses fases de construcció de l'aeroport.

El 18 de juny del 2009, Igualada i Òdena van rebre una notícia de les que més han aixecat els ànims en una època complicada per a l'Anoia: la Generalitat atorgava el vol corporatiu a l'aeròdrom d'Igualada-Òdena. Ja des d'abans de la concessió del vol corporatiu, algunes de les poblacions que es troben al sud d'Òdena -a la zona d'entrada i sortida dels vols- han manifestat la seva preocupació pels efectes ambientals i acústics que podrien derivar-se de la nova instal·lació. Els municipis de la Pobla, Capellades, la Torre, Carme o Vallbona seran dins d'una plataforma de seguiment del procés que també reunirà empreses i propietaris dels polígons industrials de les Gavarreres i els plans d'Arau, a pocs metres de l'aeròdrom.

La Pobla: "cal canviar el lloc"

El més bel·ligerant és l'alcalde de la Pobla de Claramunt, Santi Broch (CiU), que en declaracions a Regió7 insta a "buscar fer l'aeroport en un altre lloc de l'Anoia". De tota manera, Broch explica que "si es fes, seria d'aquí a molt temps, perquè entre el Prat, sobredimensionat, i Alguaire, hi ha marge de sobres". El batlle poblatà anuncia que fiscalitzaran el procés "i investigarem si ho han parat o continua fent-se".

Broch diu que "no té rao de ser un aeròdrom pensat a inici del segle XX. Ara hi ha barris al costat, com la Pau (Vilanova), les Gavarreres, Sant Pere... i la Pobla, al sud. A la comarca hi ha quatre o cinc llocs per emplaçar-lo". El batlle de la Pobla desconfia del procés que s'ha seguit: "es va dir que seria molt bo a gran escala; ara, ja només es diu amb la boca petita". I "si és tan necessari, podrien buscar un altre lloc a la comarca per construir-lo, com dic jo".

Una opció prevista seria canviar l'angle de la pista, per tal d'evitar que els enlairaments i els aterratges forcessin els avions a passar per la zona que, segons la plataforma, quedaria afectada. Broch, en canvi, no accepta aquesta solució: "no ens valen canvis d'angle: són avions de gran tonatge. Tenim dos polígons i línies d'alta tensió allà mateix". Ara bé, l'alcalde té la seguretat que la crisi "pot incidir en el fet que s'abandoni el projecte".

A part de l'oposició de l'Anoia Sud, el procés s'enfronta a altres traves. Una és el marge de creixement de l'aeroport del Prat, que podria acollir molt volum de trànsit que pogués anar a Igualada-Òdena, i no fer necessària la instal·lació fins a llarg termini. El departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat (DPTOP), diu que el principal motiu del canvi de les previsions de construcció de l'aeroport corporatiu és que les instal·lacions del Prat poden acollir més trànsit d'aquesta tipologia durant els anys vinents. El Director General de Ports i Aeroports, Oriol Balaguer, ja va fer aquesta afirmació a la recent edició de l'Aerosport: "el Prat té marge per acollir els vols corpora-tius amb comoditat". La concessió del vol corporatiu es va engegar en un moment en què el Prat creixia molt ràpidament; ara, a conseqüència de la crisi, han anat desapareixent alguns d'aquests factors.

En canvi, la Generalitat no preveu que les retallades puguin afectar l'obra, ja que "ara per ara no s'ha de licitar res, i per tant les retallades no afectarien el projecte". El DPTOP assegura que "els tràmits seguiran" i el més probable "és que es vagi construint en fases, segons es desprengui del pla director". No es pot aclarir si a final de l'any 2012 realment es podrien engegar les obres, que era el termini previst.

El pla director aeroportuari i urbanístic es va adjudicar el setembre de l'any passat a l'empresa Altran Technologia e Innovación per 119.000 euros i un termini d'execució de nou mesos. El termini vencia aquest estiu, però el DPTOP ja diu que fins a final d'aquest any no s'haurà conclòs el redactat. Posteriorment, ha de sortir a informació pública, s'ha de redactar el projecte d'obra i s'ha de licitar l'obra.