El sud i l'est de la comarca de l'Anoia ja són més a prop després de la inauguració ahir de la Ronda Sud. I Igualada s'estalviarà un important volum de vehicles que la creuen per anar buscar la A-2. El President de la Generalitat, José Montilla, i el conseller Joaquim Nadal van acompanyar els alcaldes de Montbui i Vilanova del Camí en l'obertura del primer tram de l'anhelada Ronda Sud.

Aquesta carretera de sis quilòmetres ha suposat una inversió de 32,3 milions d'euros. La previsió és que unes 2.000 vehicles diaris utilitzin tot el tram; en l'extrem est de la Ronda (Vilanova i la Pobla, des de la C-15), uns 20.000.

Amb aquesta connexió ja no serà necessari el pas per la conurbació de la Conca d'Òdena, un continu de 65.000 habitants pràcticament, per enllaçar amb el sud i l'est de l'Anoia. També seran nombrosos els avantatges per als montbuiencs i les altres poblacions de la façana sud de la Conca d'Òdena. Uns guanys evidents, ja que per fi podran eludir el pas per dins d'Igualada fins a enllaçar amb la A-2, així com Igualada i Montbui s'estalviaran el pas de nombrosos vehicles pesants per dins dels seus termes.

Nombrosos veïns de Vilanova i Montbui van acompanyar els seus alcaldes, Joan Vich i Teo Romero, respectivament. També hi van ser presents representants de l'Ajuntament d'Igualada i els alcaldes de la Pobla de Claramunt, Santi Broch, i Òdena, Francisco Guisado. Tots dues poblacions queden a l'extrem est de la nova anella que s'obre amb la Ronda Sud.

Montbui i Vilanova del Camí guanyen una connexió de primera categoria amb l'eix viari de la A-2. Especialment el terme montbuienc aconsegueix un enllaç en el punt on s'està edificant el nou polígon dels Plans de la Tossa i no lluny d'on ja operen empreses de les dimensions de Rivisa. La creació de la nova àrea residencial estratègica, amb un horitzó per al 2020, al costat del montbuienc barri del Tibidabo, tindrà un nou vigor amb la ronda. S'hi preveuen uns 1.300 habitatges, la meitat protegits.

Les obres, que han estat a càrrec de FCC, van començar el setembre del 2007 i es preveien d'una durada de 19 mesos. Una excavació arqueològica d'urgència i altres imprevistos l'han allargat. La Ronda Sud, que té previst un eventual desdoblament, consta de dos carrils de 3,5 metres i vorals de 2,5. Al llarg del tram executat hi ha dos viaductes i dos passos superiors.

Per a l'execució ha calgut fer actuacions d'una gran dificultat logística i tècnica, com el viaducte sobre el riu Anoia de 300 metres a la zona dels Moletons de Vilanova. En aquest tram, la proximitat a la zona habitada del municipi ha comportat que s'instal·lessin barreres acústiques a la zona de Can Titó, i encara estan pendents de concreció els passos per a la fauna.

De Montbui a Òdena

El traçat de la nova Ronda Sud comença a l'altura del nucli urbà de Montbui, al quilòmetre 63 de la C-37, que prové de Valls i continua pel paratge de les Parellades, després de creuar el torrent Garrigosa mitjançant un viaducte de 92 metres de longitud. Posteriorment el traçat supera el torrent de la Vall i passa per les planes de Can Titó, el pla dels Moletons, la zona urbana de Vilanova del Camí i finalitza amb la connexió de la rotonda del Carpi -a cavall entre Òdena i la Pobla de Claramunt-, on es pot enllaçar de forma consecutiva amb la C-15 i el futur eix diagonal i també amb la A-2 en direcció a Barcelona.

Les poblacions relligades al sud per la nova via esperen que el privilegi que els confereix la nova connexió tingui un efecte positiu en les seves àrees industrials. Cinc polígons, alguns ja en ple funcionament, altres que comencen a caminar: els Plans de la Tossa (Montbui), Riera de Castellolí (Vilanova), Plans d'Arau (la Pobla), Pla de les Gavarreres (Òdena) i Can Parera (Castellolí).