El conseller ha demanat que es distingeixi entre els conceptes 'públic' i 'funció pública' ja que hi ha 'diverses modalitats de gestió' que garanteixen que es compleixin les obligacions 'insubstuïbles' d'un servei públic , 'i no estic parlant de privatització', s'ha afanyat a aclarir. Les declaracions les ha fet durant la inauguració de les Jornades sobre 'Educació i descentralització'.

Per al conseller Maragall cal distingir entre 'públic' i 'funció pública'. Després d'emplaçar els sector crítics de la comunitat educativa a distingir entre aquests dos conceptes, el màxim responsable en educació de la Generalitat ha insistit que es poden trobar altres fórmules per gestionar les escoles que continuaran garantint les obligacions de 'servei públic' que aquestes tenen i 'són insubstituïbles'.

Catalunya 'arriba tard' a la renovació del model educatiu en comparació amb altres països europeus. Però aquest endarreriment per al conseller constitueix una 'avantatge' que permet construir aprenent dels que ja ho han fet. L'informe dut a terme per el professor Francesc Pedró, que mostra que els models descentralitzats obtenen resultats 'significativament millors', i la participació de representants de Suècia, Noruega, Finlàndia, França i Itàlia en aquestes Jornades haurien d'ajudar a aprofitar aquesta avantatge.

En la inauguració de les 'Jornades sobre Educació i descentralització' també hi ha participat la presidenta de l'àrea d'Educació de la Diputació de Barcelona, Carme Garcia, que ha explicat que un dels objectius rau en 'identificar' els factors de 'risc i d'èxit' de cadascun dels models educatius estrangers estudiats.

Les jornades neixen de l'interès que comparteixen tant el Departament com la Diputació de tirar endavant un dels focus més conflictius del Projecte de Llei d'Educació, la descentralització del model educatiu. L'estudi presentat dins aquest marc compara els resultats obtinguts a l'informe PISA 2006 segons el grau de descentralització de cada estat.

La mitjana de puntuació dels països que apliquen una major descentralització donant una major autonomia als centres educatius és de 523, notòriament més alta a la dels països que descentralitzen relegant poder als municipis, 506. Els models educatius centralitzats obtenen una mitjana de 492, les pitjors qualificacions. El nou model desitjat pel Departament dóna més autonomia als municipis i a les escoles.