DDEGSITGES
La vicepresidenta segona del govern espanyol i ministra d'Economia i Hisenda, Elena Salgado, va assenyalar que s'està treballant "de manera contínua" per tal que hi hagi un acord amb Catalunya pel que fa al model de finançament, cosa que podria arribar abans del Consell de Política Fiscal i Financera, previst per al 15 de juliol. "No hi ha una nova proposta" va advertir Salgado, que va afegir que s'està intentant "aclarir què hi ha darrere les xifres" per tal de "donar la seguretat al Govern que el model satisfà les seves necessitats". Unes necessitats que, segons Salgado, tenen en compte l'increment de població de Catalunya i algunes de les competències que assumeix la Generalitat.
En una atenció als mitjans de comunicació prèvia a la seva intervenció en la cloenda de la XXV Reunió del Cercle d'Economia a Sitges (el Garraf), Elena Salgado també va afirmar que el govern espanyol també té en compte la "capacitat fiscal" que consta a l'Estatut de Catalunya. La ministra també es va referir a les darreres dades de l'Índex de Preus al Consum (IPC), que segons l'Institut Nacional d'Estadística (INE) ha caigut el 0,8% en l'interanual corresponent al mes de maig. "És una dada que només es refereix a la baixada dels preus de petroli en el darrer any", va advertir Salgado, i "és una situació que no es perllongarà", va afegir en to prudent. "Estem segurs que acabarem l'any amb un increment de positiu dels preus", va continuar.
Tot i així, Salgado va assegurar que "no hi ha cap risc de deflació". "Això no ho percebem com una amenaça sinó com un increment del poder adquisitiu dels ciutadans que afavoreix el consum", va concloure. Pel que fa a l'atur, Elena Salgado va explicar que l'estat espanyol té un "factor diferencial" respecte als països del seu entorn a causa de l'"elasticitat" de l'ocupació, en termes en què hi ha tant una ràpida "creació" de llocs de treball com també "destrucció".
Reforç de les entitats
D'altra banda, Salgado també va instar ahir el sistema financer espanyol a "reforçar-se a mig termini" i a redimensionar-se per ajustar la capacitat que ha assolit durant la bonança i que ara "resulta excessiva". Va destacar que en qualsevol cas són les mateixes entitats les que han de decidir "els passos a prendre" per aconse-guir-ho.
En la seva primera visita a Catalunya des que va assumir el càrrec, Salgado va destacar la necessitat que s'estabilitzi el sector financer per normalitzar el flux de crèdit a ciutadans i empreses. Va advocar per "redimensionar els sectors que s'han expandit els últims anys i que en aquest moment tenen un excés de capacitat, començant pel sector financer, un sector que -a escala internacional- ha estat l'origen de la crisi i no ha tingut relació amb el creixement de l'economia real". En el cas d'Espanya, va considerar que la supervisió i la regulació "han funcionat raonablement bé", però va criticar un augment de l'endeutament "que no és sostenible", de manera que "es requereix un procés ordenat de reestructuració". Salgado va exposar que el nou fons de reestructuració d'entitats financeres, encara en debat entre els grups parlamentaris per buscar el consens, ha de servir per "actuar de manera ràpida i selectiva quan calgui".
Aquesta mesura, d'últim recurs si fallen les decisions que adoptin les mateixes entitats i si el fons de garantia de dipòsits no és suficient, buscarà minimitzar "el cost per al contribuent" i no generar "distorsions importants en el funcionament del mercat", va repassar Salgado. El nou sistema estarà "condicionat a una reestructuració profunda de l'entitat".