EFE | LONDRES
El Govern del Regne Unit va saber deu dies abans de la invasió de l'Iraq -el 20 de març del 2003- que el règim de Saddam Hussein no tenia la capacitat d'utilitzar armes químiques i que aquest arsenal podia haver estat "desmantellat". Així ho va manifestar ahir William Ehrman, ex alt càrrec del ministeri britànic d'Afers exteriors per a assumptes de Defensa i Intel·ligència entre 2002 i 2004, en la segona jornada de treball de la comissió independent que investiga la guerra de l'Iraq.
Ehrman va revelar que el 10 de març de 2003 "vam rebre un informe que deia que les armes químiques podien haver estat desmantellades i que Saddam no havia ordenat encara el seu muntatge" "També se suggeria que l'Iraq podia mancar de caps balístics capaços de dispersar els agents químics amb eficàcia", va dir Ehrman, que va defensar no obstant això la invasió amb l'argument que Saddam Hussein duia anys incomplint les resolucions de l'ONU.
La comissió investigadora també va escoltar ahir que el Govern que dirigiria el laborista Tony Blair, incondicional aliat de l'aleshores president nord-americà, George W. Bush, va conèixer igualment abans que comencés la guerra que no existien vincles entre el règim de Saddam Hussein i la xarxa terrorista Al-Qaeda.
La suposada existència d'un arsenal de destrucció massiva que mai va aparèixer i les relacions entre Bagdad i el grup terrorista inspirat per Ossama Bin Laden, que mai es van demostrar, van ser els motius principals per a justificar la guerra de l'Iraq.
En els mesos previs a l'operació militar, els serveis d'intel·ligència britànics van investigar la suposada connexió Saddam-Bin Laden i van concloure que no eren "aliats naturals".
Tim Dowse, alt càrrec del ministeri d'Afers exteriors especialitzat en no proliferació armamentística entre 2001 i 2003, va dir que es tenia constància de la relació entre Bagdad i grups com Hezbollah i Hamas.