Després del terratrèmol

Puerto Príncipe, imatge de la desolació

No hi ha xifres oficials de víctimes, però ja es parla de "milers" o fins i tot de més de 100.000

 22:50  

EFE La capital d'Haití, el país més pobre d'Amèrica, és des de fa 24 hores una ferida oberta, on els morts i els vius es barregen entre ruïnes i runa.

El terratrèmol de 7 graus Richter, seguit de tres rèpliques de 5,1-5,9 graus, que va sacsejar Haití aquest dimarts ha convertit els carrers de Puerto Príncipe en un formiguer de milers de persones que ho envaeixen tot, algunes per por a tornar a casa seva i altres perquè ja no tenen sostre, i alhora en un cementiri, segons ha pogut constatar Efe.

Hi ha cadàvers estesos al terra per tot arreu a la ciutat, altres que són traslladats per grups de persones i se sap que també n'hi ha sota dels nombrosos edificis enderrocats o danyats pels sismes.

No hi ha xifres oficials de víctimes, però ja es parla de "milers" o fins i tot de més de 100.000, com ha dit el primer ministre, Jean Max Bellerive, al canal internacional de televisió CNN.

Puerto Príncipe, una ciutat que no sap de planificació ni d'urbanisme i on es calcula que viuen dos milions de persones, s'ha endut la pitjor part d'aquesta nova tragèdia que va endolar al poble haitià.

L'epicentre del pitjor dels sismes que ha viscut Haití es va situar a només 15 quilòmetres de la capital. Centenars d'edificis s'han ensorrat, la majoria en la part alta de la ciutat, on avui la gent s'agrupa en espera d'ajuda, mentre es donen consol unes a les altres.

Però, en totes les vies i places principals es veuen aglomeracions humanes. Alguns d'aquests grups estan dedicats a la ingent tasca de retirar runes a la recerca de supervivents o cadàvers.

Entre els edificis que no van resistir l'embat del terratrèmol hi ha la bella i rosada Catedral, al districte de Bel Air, i el blanc Palau Nacional, seu de la Presidència haitiana, a Champ de Mars. El president René Préval i la primera dama, Elisabeth Debrosse Delatour, van poder posar-se fora de perill abans de l'ensorrament.

Preval ha dit al diari Miami Herald que ha recorregut diversos barris de Puerto Príncipe per avaluar els danys i el que ha vist és "inimaginable". Va caminar entre cossos aixafats i va escoltar els crits de les persones atrapades en la runa de l'edifici del Parlament. "El Parlament s'ha enfonsat, l'edifici d'impostos, les escoles, els hospitals. Hi ha moltes escoles derruïdes amb molta gent dins", ha afirmat el president haitià. Els pocs hospitals que han quedat en peu "estan plens amb gent. És una catàstrofe", va afegir.

Demanda d'ajuda internacional

Tant Preval com el primer ministre han demanat ajuda urgent a la comunitat internacional, cosa que també reclamen els ciutadans de a peu als carrers.

"Hi ha molts morts per tot arreu. Jo voldria dirigir-me a tot el món a l'estranger: a Haití tots som damnificats i tenim molta necessitat d'ajuda per a la gent més afectada", ha dit a EFE Charles Le Bon, un jove que avui recorria la plaça Champ de Mars, davant del derruït Palau Presidencial.

Igual que Charles, que s´ha considerat un "veritable supervivent" i ha agrait "a Déu el fet d'estar viu", altres ciutadans han expressat la seva desesperació amb crides i peticions d'ajuda, com Joel. "Necessitem molta ajuda, amb la màxima urgència, perquè tots som sinistrats" ha clamat aquest desesperat ciutadà, que ha afegit que "Haití no té capacitat de suportar aquesta catàstrofe".

L'edifici de l'ONU, que té des de 2004 una Missió d'Estabilització a Haití (Minuszth), avui integrada per gairebé 7.000 militars i 2.000 policies de 17 països, és un dels que va col·lapsar-se a causa del terratrèmol i entre les seves ruïnes hi pot haver entre 50 i 100 persones atrapades, segons fonts de l'organisme.

Un dels desapareguts és el màxim responsable de la MINUSTAH, el tunisià Hedi Annabi.

Segons l'emissora capitalina Ràdio Metropole, en aquest paisatge de desolació i caos també hi ha qui busca treure profit, i hi ha hagut pillatge en els establiments comercials.

Les forces de la MINUSTAH, a més de rescatar les víctimes del terratrèmol, estan tractant de garantir l'ordre públic, amb patrulles dia i nit per la ciutat i els voltants.

Segons ha dit el primer ministre haitià a la CNN, malgrat l'horrible situació que viu el país, la població s'està comportant amb "calma" i "maduresa". "La gent està tractant d'ajudar-se uns als altres, tractant d'organitzar-se", ha dit Bellerive.

El primer ministre ha destacat la importància de reconstruir l'aeroport de la capital, una infraestructura imprescindible per començar a rebre carregaments d'ajuda humanitària i personal especialitzat.

La comunitat internacional ha respost amb generositat a les peticions d'ajuda de les autoritats haitianes i ja han començat a arribar carregaments i equips de socors, així com especialistes, però la torre de control està danyada i només hi ha un controlador aeri operatiu, han indicat fonts de companyies aèries dominicanes que volen a Puerto Príncipe.

  HEMEROTECA
  LA SELECCIÓ DELS LECTORS
 L'ÚLTIM
 EL MÉS LLEGIT
 EL MÉS VOTAT
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  ADRECES I TELEFONS |  CORREUS ELECTRÒNICS     PUBLICITAT:  TARIFES  
regio7.cat és un producte de Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, excepte que es disposi d'autorització expressa de Regio7.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.


Avís legal
Altres mitjans del grup Editorial Prensa Ibérica
Diari de Girona | Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya