Un jutjat de Barcelona ha declarat nul·la per abusiva l'obligació que la companyia aèria de baix cost Ryanair imposa als seus passatgers de portar impresa la targeta d'embarcament, sota penalització de 40 euros.

En la sentència, que és recurrible davant l'Audiència, el jutjat mercantil número 1 de Barcelona estima parcialment la demanda presentada per l'advocat Dan Miró, administrador del web de reclamacions de transport aeri "retrasos.net", en considerar que la clàusula contractual imposada per Ryanair és contrària a la normativa.

En la seva demanda, l'advocat exigia la devolució dels 40 euros que li va cobrar Ryanair de penalització per no haver portat impresa des de casa la targeta d'embarcament, que habitualment la companyia remet als seus clients en format PDF i per via electrònica.

La jutge conclou que aquesta obligació imposada per Ryanair és il·legal d'acord amb els convenis internacionals que regulen la navegació aèria, la jurisprudència i el costum, atès que "la pràctica habitual al llarg dels anys ha estat que l'obligació d'emetre la targeta d'embarcament ha recaigut sempre en el transportista (...)".

Segons l'opinió de la jutge, "no hi ha cap dubte" que és el transportista, i no el passatger, qui ha d'imprimir la targeta d'embarcament, sense que sigui admissible que s'alterin les obligacions contractuals de les parts per una política d'estalvi de costos.

En aquest sentit, la sentència sosté que el fet que Ryanair sigui una companyia de baix cost "tampoc la legitima per alterar les seves obligacions contractuals bàsiques i repercutir-les en el seu client", especialment atès que els passatgers no tenen a la seva disposició a l'aeroport de forma gratuïta mitjans mecànics que li permetin expedir la seva targeta d'embarcament en cas de pèrdua o extraviament.

Per aquest motiu, el jutjat obliga la companyia Ryanair a tornar els 40 euros de penalització al passatger, que en la seva demanda exigia també ser indemnitzat per l'anul·lació del viatge de tornada Alguero-Girona que tenia programat a causa del núvol de cendres volcàniques procedents d'Islàndia, pel que va haver de tornar a Espanya via Madrid.

La jutge denega la indemnització sol·licitada per la cancel·lació del vol, en obeir a motius de causa major, però obliga Ryanair a pagar l'import del bitllet de tren de Madrid a Barcelona amb el qual el demandant va aconseguir tornar a casa seva.

Ryanair anuncia que recorrerà la sentència

Ryanair recorrerà davant l'Audiència de Barcelona la sentència que declara nul per abusiva la clàusula que obliga els passatgers a facturar en línia 'i adverteix que si la Justícia li prohibeix imprimir les targetes a l'aeroport no deixarà pujar als passatgers que no les tinguin, segons fonts de l'aerolínia.

Les mateixes fonts han explicat que "si és necessari" la companyia demanarà un pronunciament al respecte al Tribunal Superior de Justícia de la Unió Europea (TSJUE) i al Tribunal Europeu de Drets Humans.

L'aerolínia irlandesa adverteix que, en cas que els tribunals prohibeixin finalment la utilització d'aquesta clàusula, la companyia es veurà obligada a retirar el servei d'impressió de targetes d'embarcament a l'aeroport.

En aquest cas, si el passatger acudís sense la targeta o la perdés pel camí, davant la impossibilitat de facilitar-li la impressió, la companyia li impediria pujar a l'avió, tal i com succeeix quan el viatger no té el document nacional d'identitat (DNI) o passaport.

Ryanair considera que la impressió de targeta és "un servei d'últim recurs" que la companyia ofereix al passatger per "ajudar", però que no està inclòs en el contracte de compra del bitllet perquè tot el seu servei és 100% en línia ' . "Si es pogués imprimir el DNI es faria", apunten les mateixes fonts.

A més, l'aerolínia de baix cost defensa que ja proporciona la targeta d'embarcament amb l'enviament electrònic al passatger del document en format PDF, el que correspon quan es tracta d'un servei íntegrament en línia '.

El passat 22 de desembre, el Jutjat del Mercantil número 1 de Barcelona va declarar nul la clàusula que obliga els passatgers a facturar en línia 'i imprimir la targeta d'embarcament per evitar pagar 40 euros per la seva emissió a l'aeroport .

La sentència conclou que les lleis tant internacionals com nacionals de navegació aèria obliguen a totes les companyies a emetre els bitllets per als clients i que la seva condició de negoci de baix cost no el legitima per alterar les obligacions contractuals bàsiques i repercutir al client.