ACN
Els directors dels centres educatius hauran d´acreditar els seus coneixements i mèrits per poder exercir aquesta funció. La consellera d´Ensenyament de la Generalitat, Irene Rigau, va explicar que l´objectiu d´aquesta acreditació és garantir que als centres hi ha equips «altament qualificats», ja que va assegurar que aquest és un dels factors que incideixen en la lluita contra el fracàs escolar. El canvi és que la formació sigui prèvia a accedir al càrrec i no posterior. El departament obrirà una primera convocatòria a través de la qual es podran acreditar 80 directors. Aquesta mesura no comportarà fer fora els directors que ja hi ha als centres sempre que obtinguin un informe positiu en finalitzar el mandat.
El requisit mínim per acreditar-se és exercir o haver exercit per un mínim de quatre anys, que equival a un mandat, com a director d´un centre i haver superat l´avaluació per la seva tasca de manera positiva. A més, s´haurà de superar una prova de coneixements, presentar un treball escrit sobre el projecte de direcció i fer una entrevista personalitzada. També caldrà al·legar els mèrits i coneixements específics i l´experiència professional prèvia.
És previst que la convocatòria de les 80 places es faci pública el proper 10 de febrer al Diari Oficial de la Generalitat, i els interessats podran presentar les seves sol·licituds entre l´11 del mateix mes i el 5 de març. Després del procés de proves, entrevistes i al·legacions, abans del 25 de maig es publicarà la llista dels seleccionats. Actualment, dels 2.517 centres educatius de Catalunya, el 72,6% estan dirigits per docents que al·leguen mèrits quan hi ha una vacant, el 22,8% dels centres tenen un director escollit per l´administració perquè ningú no ho vol ser, i en el 4,6% dels casos són centres de nova creació.
Rigau va explicar que el que es vol aconseguir amb aquest procés és que, quan hi hagi una vacant com a director, hi hagi un conjunt de persones professionalitzades i preparades per poder exercir el càrrec. Així, el director ja tindrà la formació necessària i es revertirà la tendència seguida fins ara, on el director primer arribava al càrrec i després es formava. «L´objectiu final és que, quan hi hagi vacants, hi pugin optar persones degudament acreditades i no haver-les de formar després», va declarar Rigau.
Per aquest motiu, va dir que el procés serà «progressiu» i que no afectarà els actuals directors, que podran continuar en la seva funció si al final del mandat tenen un informe positiu. En canvi, quan hi hagi vacants «es prioritzarà» les persones que tenen l´acreditació.
Aquesta acreditació es fa en paral·lel a altres accions per assolir l´objectiu de l´Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) de reduir a la meitat el fracàs escolar en vuit anys. Rigau va dir que, passat aquests anys, s´haurien de tenir més persones acreditades que escollides extraordinàriament a les direccions.