El govern ha fet públics aquest dimarts els plecs de clàusules administratives i de condicions tècniques que regiran el concurs per gestionar, sota la modalitat de concessió, la conservació i l'explotació dels túnels de Vallvidrera i els seus accessos (C-16, entre el tram comprès entre els termes municipals de Barcelona i Sant Cugat del Vallès) i dels túnels del Cadí i els seus accessos (C-162 en el tram comprès entre els termes municipals de Riu de Cerdanya i Fontanals de Cerdanya; i la GIV-4082 en el tram municipal d'Alp). La Generalitat cedeix l'explotació de les infraestructures però en manté la propietat i el servei continua essent públic.

El pressupost de licitació és de 430 milions i la durada del contracte és de 25 anys. Les empreses hauran de presentar una garantia provisional de 4,4 milions d'euros i la garantia definitiva serà el 2% del preu final d'adjudicació. El termini de presentació de les propostes serà el 23 d'agost a les 13 hores i l'adjudicació definitiva es farà el mes de desembre.

Rebaixa d'un 10% de les tarifes

La societat explotarà el servei a canvi dels peatges que li abonin els usuaris de les infraestructures. El preu d'aquests peatges no podrà excedir en cap cas els imports establerts per la Generalitat amb caràcter de màxims i qualsevol reducció o descompte comercial que l'empresa vulgui aplicar l'haurà de comunicar prèviament a l'Administració. La revisió de tarifes es decidirà anualment, tal com ja s'estava fent fins ara. La Generalitat, a més, aplicarà una reducció d'un 10% en les tarifes vigents del Túnel del Cadí que la concessionària haurà de mantenir.

L'empresa que s'adjudiqui la concessió haurà de constituir una societat anònima la denominació social de la qual haurà d'incloure "concessionària de la Generalitat de Catalunya". El consell d'administració estarà integrat per un mínim de 3 membres i la Generalitat tindrà dret a designar un representant permanent que podrà intervenir, amb veu però sense vot, a les reunions del consell d'administració.

L'operació s'emmarca en el procés de simplificació del sector públic, que la Generalitat va posar en marxa amb l'objectiu de reduir el dèficit públic i equilibrar les finances de l'administració catalana. A més, amb la cessió de l'explotació també s'aconsegueix amortitzar dues empreses públiques, Tabasa i Túnel del Cadí.

Segons el Departament d'Economia i Coneixement, la privatització de la gestió del servei públic dels túnels de Vallvidrera i del Cadí és un exemple de col·laboració público privada, ja que la Generalitat cedeix l'explotació de les infraestructures però en manté la propietat i el servei continua essent públic. Aquest sistema permet gestionar de la manera més adequada i eficient possible les infraestructures, i garantir criteris de qualitat de servei, seguretat i qualitat ambiental.