Els alumnes catalans superen la mitjana de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) en comprensió lectora, però no en ciències i matemàtiques, segons l'informe PISA (sigla en anglès de Programa Internacional per a l'Avaluació dels Estudiants) del 2012, presentat ahir. En general, l'educació a Catalunya té millors resultats que en el conjunt de l'estat. En concret, la nota en comprensió lectora se situa en 501 punts, quan la mitjana de l'OCDE és de 496; la de la UE, de 489; i l'espanyola, de 488. En matemàtiques la mitjana catalana ha estat de 493 punts, mentre que la de l'OCDE és de 494; la de la UE, de 489; i l'espanyola, de 484. En ciències obtenen 492 punts, mentre que la mitjana de l'OCDE és de 501 punts; la de la UE, de 497; i l'espanyola, de 496.

El 2009, la referència anterior de l'informe, la mitjana dels alumnes catalans va ser de 498 punts en comprensió lectora (tres menys que el 2012), 496 en matemàtiques (tres més que el 2012) i 497 en ciències (cinc més que el 2012). L'informe PISA, que es fa cada tres anys, avalua els estudiants de 15 anys dels 34 membres de l'OCDE i 31 països associats en matemàtiques, ciències i comprensió lectora. Hi han participat 300.000 estudiants dels quals 25.313 són de l'Estat espanyol. A Catalunya, s'ha fet en una quarantena d'aules.

En comprensió lectora, Catalunya (501) supera de llarg la mitjana espanyola (488), la de l'OCDE (496) i la de la UE (489), i queda com el cinquè territori de l'Estat amb millor nota, darrere de Madrid (511), Navarra (509), Castella i Lleó (504) i Astúries (504). Les pitjors notes són a Múrcia (462) i Extremadura (457).

En matemàtiques (493) se situa per sobre de la mitjana espanyola (484) i la de la UE (489), però per sota la de l'OCDE (494). En aquest capítol consta com a vuitena comunitat amb millor nota. La més destacada és Navarra (517), seguida per Castella i Lleó (509), el País Basc (505) i Madrid (504). Les pitjors són de nou Múrcia (462) i Extremadura (461).

En ciències (492) la nota és inferior a la mitjana espanyola (496), la de l'OCDE (501) i la de la UE (497). Les millors notes són a Castella i Lleó (519), Madrid (517), Astúries (517) i Navarra (514) i les pitjors tornen a ser les d'Extremadura (483) i Múrcia (479). Respecte al 2009, els alumnes catalans guanyen tres punts en comprensió lectora, però en perden tres en matemàtiques i cinc en ciències.

La llei Wert, una solució?

La secretària d'Estat d'Educació, Montserrat Gomendio, admet que el rendiment dels alumnes espanyols està "per sota" del que els correspondria pel seu nivell socioeconòmic, així com pel nivell d'inversió de l'administració en l'educació. La diferència també és molt important entre comunitats. El 85% d'aquestes diferències, segons Comendio, s'explica per diferències socioeconòmiques. A més, ha destacat les tres comunitats que destaquen, que són Navarra, Castella i Lleó i la Rioja, que obtenen notes molt per sobre del nivell socioeconòmic que els correspondria".

En total, la despesa educativa en un alumne des dels sis anys fins que abandona el cicle obligatori és de 82.178 dòlars, i segons Gomendio, l'augment de la inversió "no es tradueix" en una millora de resultats. "La conclusió és que a partir d'un nivell d'inversió el problema principal no és incrementar-la sinó modificar el model educatiu i prendre decisions sobre on s'inverteixen aquests recursos", segons Comendio. Per a ella, la llei Wert (LOMCE) aportarà solucions.

En discrepa obertament la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, que no creu que la llei aporti solucions al sistema. Als resultats, en canvi, segurament, perquè es preveu diferenciar els alumnes de FP abans dels 15 anys i això els exclourà de la propera mostra. Rigau pensa que Castella-Lleó té més bons resultats que Catalunya perquè la seva població és "més clàssica i homogènia", amb menys immigrants, "nouvinguts", circumstància que afavoreix els alumnes. Rigau admet que els resultats en ciències no són positius. A partir del gener farà arribar orientacions pedagògiques als instituts per detectar les àrees científiques en què els alumnes fallen.

Millor economia, millor nota

L'informe PISA també ens diu que la Xina i Singapur lideren el rànquing de l'OCDE en matemàtiques lectura i ciències; que els alumnes més afavorits econòmicament superen els que no ho són tant de 34 punts en matemàtiques, una diferència sis punts superior a l'observada l'any 2003; i que els nois van superar de 16 punts les noies, la qual cosa significa un rendiment superior de set punts respecte el que va quedar reflectit el 2003.