Els directors de les escoles públiques catalanes podran elegir el 50 % de la seva plantilla en funció de la formació i especialització dels docents, una opció que no afectarà els funcionaris, sinó els interins, i que aposta per potenciar els especialistes en anglès.

Així es recull en un nou decret aprovat avui pel govern català en la seva reunió setmanal, que regula els procediments per definir el perfil i la provisió dels llocs de treball docents, i que suposa "modernitzar" la funció pública en l'ensenyament, ha indicat avui la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau.

Als 409 centres de Primària (297) i Secundària (112) situats en entorns d'alta complexitat socioeconòmica tots els llocs de docents vacants per jubilació, i no només el 50 %, podran ser proposats pels directors d'escoles, ha explicat la consellera.

Rigau ha reconegut que el decret permet "un nou model de política de recursos humans" a les escoles públiques catalanes, "professionalitzant la docència" i "garantint el plurilingüisme".

Un dels objectius d'aquesta reforma de provisió de llocs de treball és aconseguir que en un temps breu els docents amb un alt nivell d'anglès -ara s'exigeix el nivell C1 en lloc del B2- puguin impartir classe a les escoles i no segueixin a la borsa de treball dels docents esperant el seu torn per antiguitat, com succeïa fins ara.

La consellera ha recordat que el Consell Escolar de Catalunya va aprovar amb 23 vots favorables i només dos o tres particulars discrepants el nou decret de plantilles.

Queda per veure com reaccionaran ara els sindicats de docents, que també formen part del Consell Escolar de Catalunya, i que durant més d'un any han batallat en contra del decret.

Rigau ha puntualitzat que el decret aprovat avui "no modifica les condicions laborals dels docents", encara que sí l'accés a un lloc de treball, i ha reconegut que "innovar en la funció pública és complex".

La nova regulació entrarà en vigor a partir del pròxim curs i afectarà els docents de Primària, Secundària, Batxillerat, Formació Professional, ensenyaments artístiques i fins i tot escoles oficials d'idiomes.

A partir d'aquell moment, la meitat dels docents podran ser elegits pel director del centre, però l'altra meitat podrà accedir a un lloc de treball amb el sistema actual, segons l'antiguitat del mestre.

El decret indica també que el funcionari interí o substitut proposat per a una ocupació en una escola pública i que no tingui experiència docent haurà de superar un període de prova de quatre mesos per acreditar la seva idoneïtat professional.

En el supòsit que l'avaluació d'aquest docent, realitzada pel director del centre escolar, sigui negativa, la inspecció haurà d'avaluar-lo de nou i, si continués sent negativa, el mestre quedaria exclòs de la borsa de treball i haurà de superar una prova específica de coneixements i un nou període de prova.