La inversió de Foment a Catalunya ha caigut el 50 % en els últims deu anys, el doble que en el conjunt de les comunitats autònomes, segons un estudi elaborat per la Cambra de Comerç de Barcelona presentat ahir.

L'informe assenyala dos períodes clars del volum d'inversió en infraestructures a Catalunya, coincidint amb el cicle expansiu de l'economia, entre els anys 2004 i 2009, i la fase de recessió, que va del 2009 al 2014.

Així, entre el 2004 i el 2009 la inversió de Foment va créixer més a Catalunya que en el conjunt de les comunitats autònomes (el 75,8%, davant del 60,7 % de la inversió regionalitzada), coincidint amb la construcció de l'AVE Madrid-Barcelona i l'ampliació de l'Aeroport del Prat.

Per contra, entre el 2009 i el 2014, l'ajust pressupostari de la inversió de l'Estat ha afectat més Catalunya que la resta de comunitats, amb un descens del 71% enfront de la caiguda del 53 % de la inversió regionalitzada.

L'estudi, titulat "Criteris de distribució territorial de la inversió en infraestructures de l'Estat", elaborat pel gabinet d'estudis econòmics de la Cambra de Comerç de Barcelona, analitza els criteris de distribució territorial de la inversió en infraestructures del grup Foment, això és, el ministeri de Foment i empreses públiques en depenen, com Aena, Renfe o Ports de l'Estat.

El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, ha qualificat de "caiguda" la baixada de la inversió en infraestructures de Foment a Catalunya, que ha passat de tenir un pes del 18,4 % del total el 2009 a l'11,3 % el 2014. Això no obstant, Valls va ajornar la valoració política de l'informe per a més endavant, al·ludint de forma velada a la reunió que mantindran el president del govern, Mariano Rajoy, i el President de la Generalitat, Artur Mas, el pròxim dia 30.

Les valoracions, el 31

"En els pròxims dies hi ha esdeveniments molt importants que fan necessari que jo no em pronunciï fins al dia 31", va assenyalar en aquest sentit Valls.

El que sí que va analitzar Valls va ser la relació entre la ministra de Foment, Ana Pastor, i el conseller de Territori, Santi Vila, sobre la qual va lamentar que la bona voluntat i la disposició de tots dos "no es concreti en realitats".

Valls també va ressaltar les diferències entre el percentatge d'inversió a Catalunya i el percentatge de trànsit sobre el total d'Espanya els últims deu anys.

Així, mentre el desemborsat en carreteres catalanes suposa el 9,1% de la inversió regionalitzable, per les vies de Catalunya van circular el 15 % de les mercaderies que passen per Espanya per carretera, i en ferrocarrils, aquests percentatges van ser del 19,4 % en inversió i del 25 % en trànsit.

En el terreny de ports i aeroports, la inversió va ser del 17,4 % i del 24 %, respectivament, mentre que el trànsit va ser del 17 % i del 20 % a cada infraestructura.

Valls va assegurar que el dèficit d'inversions a Catalunya "està frenant i frenarà" el creixement econòmic de la comunitat, i va afegir que es comencen a fer evidents "la falta d'inversions i projectes dels últims cinc anys".

El president de la Cambra també va assenyalar les inversions prioritàries que, segons el seu parer, necessita Catalunya, i que són l'anomenat quart cinturó del Vallès, el corredor mediterrani i els accessos al Port de Barcelona, així com la millora de la xarxa viària i ferroviària de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.