L'avió algerià que es va estavellar dijous a Gossi, a l'est de Mali, es troba totalment desintegrat i les seves restes, disseminades en un espai d'unes nou hectàrees que és vigilat per 220 militars de França, Mali i Holanda. Es tracta d'una zona de sabana, "d'uns 300 metres quadrats", però de "molt difícil accés, particularment en temporada de pluges", va explicar el ministre francès d'Afers Estrangers, Laurent Fabius.

Les primeres imatges gravades per un soldat de Burkina Faso, que va ser dels primers d'arribar al lloc, i que van ser difoses pel canal France 2, mostraven una extensa àrea amb restes de mida petita disseminades en una zona molt extensa i entre les quals només són recognoscibles algunes restes del fusellatge.

Segons la companyia Air Algérie, a l'avió viatjaven 110 passatgers i sis tripulants espanyols, i no hi ha hagut cap supervivent, però les autoritats franceses, que estan liderant totes les operacions de recerca i rescat, van explicar que hi havia 112 passatgers, dels quals 54 eren francesos.

El dispositiu militar que controla la seguretat sobre el terreny està format per 120 militars francesos, 60 de malians i 40 d'holandesos integrants de la Missió de l'ONU al nord de Mali (Minusma). Des del matí, la Minusma va enviar dos helicòpters de combat Apatxe al lloc per sobrevolar la zona i impedir l'entrada de cap persona que pogués alterar l'escenari de l'accident, a més d'enviar agents de la policia científica i metges forenses.

Una de les dues caixes negres ja ha aparegut i ha estat immediatament traslladada cap a Gao, la ciutat més propera, a 100 quilòmetres de Gossi, i suposadament la més ben equipada de la regió.

Les operacions de recerca i rescat les encapçala teòricament Mali, per ser en el seu territori on es va produir l'accident, però el fet és que són els francesos, els que estan portant tot el pes de les operacions, davant la fragilitat de les noves autoritats malianes. De fet, no està clar qui té la caixa negra que ha estat trobada, i el govern algerià, a través del seu ministre de Transport, Amar Ghoul, va excloure implícitament França d'aquesta responsabilitat.

Respecte a les raons de l'accident, Ghoul va dir que "no s'ha d'excloure cap hipòtesi. Hi ha pistes més sòlides que d'altres, però només la investigació determinarà les causes exactes de l'accident".

Per part seva, la ministra de Comerç de França, Fleur Pellerin, que va viatjar a Burkina Faso per seguir de prop la investigació de l'accident, va assegurar que fins ara els indicis assenyalen que "el mal temps" en va ser la causa. La ministra francesa també va descartar qualsevol sospita que pogués tractar-se d'un atac terrorista, ja que "segons les investigacions realitzades per les autoritats de Burkina Faso, no hi havia cap persona sospitosa a l'avió".

Fortes tempestes

L'única certesa que es té fins ara és que l'avió va travessar una franja de fortes tempestes i que el personal de vol va manifestar a la torre de control d'Ouagadougou la seva intenció de canviar de ruta.