2,5 milions de persones visiten cada any Montserrat. La muntanya té un gran potencial turístic i, per això, productors i restauradors de la zona en volen treure profit. La idea, segons el gerent de l'Agrícola Regional -l'empresa que gestiona tota la restauració del monestir-, Josep Altayó, és dinamitzar la gastronomia de Montserrat, que inclou tot un conjunt de productes propis del territori com el mató, la mel, el tomàquet, l'oli, les herbes o els licors, entre d'altres. Segons Altayó, cada cop hi ha més gent que demana producte de proximitat i vinculat a la terra i, per això, es vol oferir al turista la gastronomia típica de la zona amb menús elaborats a partir d'aquests productes "únics".

Unes tapes, una pizza o un plat elaborat. Qualsevol opció és vàlida si té els productes propis de Montserrat com a ingredients principals. Els pobles del Montserratí volen aprofitar la marca que els ofereix el massís més simbòlic de Catalunya i oferir una gastronomia sota aquest eix conductor.

"Montserrat és una marca molt ben posicionada tan en el mercat internacional com en el català, però és molt més que la muntanya, és tot un territori i el què volem és vincular les dues coses", ha explicat el gerent d'Agrícola Regional, Josep Altayó. Segons el responsable de l'empresa que gestiona tota la restauració del monestir, dels més de 2 milions de turistes que visiten Montserrat, al Monestir s'hi acaba quedant a fer algun àpat entre un 15 o un 20%. "No podem absorbir més gent pels establiments que hi ha", ha dit.

Per aquest motiu, es vol aconseguir que molta d'aquesta gent que marxa acabi quedant-se al territori i consumint en algun dels molts restaurants que hi ha als pobles del voltant. És el cas de Monistrol de Montserrat, als peus de la muntanya, un municipi de poc menys de 3.000 habitants, però amb una quinzena de restaurants que, segons el seu alcalde, Joan Miguel Rodríguez, "treballen gràcies al massís de Montserrat".

L'equip de Rodríguez vol fer una embranzida a l'associació La Gastronomia de Montserrat, que va néixer fa 10 anys però sense un full de ruta prou concís a seguir. L'alcalde ha explicat que la idea és "que tothom pugui participar de l'associació amb fets puntuals", però amb els productes propis de Montserrat.

Així, l'oferta gastronòmica ha de girar al voltant del mató, la mel, el tomàquet de Montserrat, els cigrons de Vilamaric, les herbes, l'oli de la varietat Palomar, els licors de Montserrat, les nous, el vi, el senglar, el bacallà i la mongeta de ganxet, entre d'altres productes que s'hi podrien anar afegit a mesura que l'entitat agafi empenta.

El mató de Montserrat, un producte "únic"

La Mª Dolors Closellas és la quarta generació d'una família dedicada a l'elaboració del mató. Cal Putxet, de Castellbell i el Vilar, va ser una de les primeres cases a pujar al mercat de Montserrat, que cada dia de la setmana ven productes locals i de proximitat al Monestir. Segons Closellas, la diferència del Mató de Montserrat amb qualsevol altre es troba en el gust: molt més cremós. El mató és, sense dubte, un del productes estrella de la gastronomia de Montserrat.