Hillary Clinton va travessar ahir l'Oest Mitjà del país amb la seva furgoneta Scooby Doo en el primer dia d'una campanya que pretén evitar els errors del 2008 i presentar una candidata propera en actes petits i sense la cerimònia que tant es va criticar llavors.

L'aspirant demòcrata a la Presidència va emprendre diumenge un viatge per carretera de 1.600 quilòmetres entre la seva casa a Chappaqua, a l'estat de Nova York, i Iowa, un estat essencial i carregat de simbolisme, ja que és el primer que vota i que obre oficialment el procés electoral.

Els seus assessors insisteixen que el periple per carretera ha estat idea de la mateixa Hillary, encara que l'estratègia recorda la de la seva primera i reeixida campanya al Senat per Nova York l'any 2000. "És una idea magistral, però en aquest cas realment va ser una idea de Hillary. Li encanta la seva furgoneta Scooby", explica a Twitter Jennifer Palmieri, directora de comunicació de la campanya de Clinton després d'exercir el mateix càrrec en el govern de Barack Obama.

La candidata viatja acompanyada per un grapat d'assessors i un agent del servei secret en una furgoneta a la qual ha batejat Scooby Doo, perquè li recorda a la Màquina del Misteri amb la qual es desplacen els personatges d'aquesta sèrie de dibuixos animats dels anys setanta.

"Vaig a llançar-me a la carretera", diu Clinton al vídeo amb què diumenge va oficialitzar la seva candidatura. Poques hores després explicava a Twitter que la furgoneta ja estava llesta per sortir cap a Iowa, on avui celebrarà el seu primer acte electoral en un centre universitari de Monticello.

L'equip de campanya de Hillary, integrat en bona mesura pels artífexs de la victòria d'Obama el 2008, s'ha conjurat per dissenyar una estratègia diametralment oposada a la de llavors i presentar una candidata propera al ciutadà mitjà nord-americà.

Clinton torna a partir com a favorita i aquesta vegada cap dels seus potencials oponents interns té possibilitats reals, per això els seus assessors volen evitar com sigui que la campanya es percebi com una "coronació", com molts van criticar el 2008. Davant tenen el difícil repte de presentar a Hillary Clinton -exprimera dama, exsenadora i exsecretària d'Estat- com una candidata allunyada del sistema que representa Washington i amb el que gran part dels ciutadans estan decebuts.

No és casualitat que, després de fer oficial la seva candidatura, la biografia de Hillary al seu compte de Twitter deixés de presentar-la com "advocada" per destacar altres facetes més personals. "Esposa, mare, àvia, defensora de les dones i els nens, exprimera dama, senadora, secretària d'Estat, icona de pentinats, amant del vestit pantaló, candidata presidencial el 2016", pot llegir-se ara en la seva descripció. Com a part d'aquest intent per mostrar una Hillary Clinton més natural i menys encotillada, la primera imatge del viatge de campanya per carretera és una foto de la candidata amb roba informal i calçada amb ballarines que posa al costat d'una família anònima en una gasolinera de Pennsilvània.

L'equip de Clinton ha fet aquest primer viatge i dels actes a Iowa tota una declaració d'intencions: la campanya es basarà en actes petits on la candidata pugui relacionar-se directament amb els ciutadans i projecti una imatge menys "oficial". El primer acte electoral de Hillary serà una taula rodona amb estudiants i professors matí en un centre universitari de Monticello, una ciutat d'Iowa amb uns 4.000 habitants.