Des d'aquest dilluns i fins al 30 de maig, 35.000 alumnes de l'estat de 4t d'ESO, pertanyents a 900 instituts i centres d'educació secundària, realitzen l'examen PISA de 2015, que aquest any estarà centrat en ciències, tot i que també hi haurà proves matemàtiques i de comprensió lectora, així com preguntes que mesuraran els coneixements financers dels alumnes.

Dues són les grans novetats d'aquest any. La primera, que l'examen es realitzarà íntegrament en ordinador. I la segona és que moltes de les proves es presentaran (i es resoldran) en un esquema tipus 'xat': diversos alumnes estaran inserits en un grup fictici i hauran de fer passos en equip per resoldre el problema a través dels missatges.

Es tracta d'adequar l'examen a les noves tecnologies i potenciar d'aquesta manera les habilitats digitals dels menors. No obstant això, per conèixer els resultats de les proves caldrà esperar a desembre de 2016.

L'examen de PISA és una de les proves acadèmiques més reconegudes i temudes al mateix temps. Aquest informe, les sigles en anglès responen al 'Programme for International Student Assessment' i és organitzat per l'OCDE, mesura les capacitats d'estudiants de 14, 15 i 16 anys. Qüestions relacionades amb la comprensió lectora, problemes matemàtics i preguntes sobre ciència nodreixen els continguts d'un examen del qual surten unes taules comparatives que posen de manifest la distància entre països.

Els informe de PISA són de caràcter triennal. En l'última, feta pública el 2013 amb exàmens realitzats l'any anterior, Espanya es va situar en el lloc 34, vuit per sota de la mitjana de l'OCDE. Si la mitjana dels països de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic va ser de 494 punts en Matemàtiques, 496 en Lectura i 501 en Ciències, Esaña obtenir uns resultats de 484, 488 i 496 punts, respectivament, en les tres categories. Països com Corea del Sud, Japó, Holanda, Suïssa, Suècia i Finlàndia encapçalen sovint aquestes classificacions.