Més de 73.000 alumnes de 6è de Primària faran durant dimecres i dijous la prova d'avaluació que mesura les seves competències bàsiques al final d'aquesta etapa. Es farà simultàniament a 2.217 centres catalans. 3.176 aplicadors en controlaran la correcta realització i 1.117 correctors la puntuaran. Aquesta prova la dissenya el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. El secretari de Polítiques Educatives, Joan Mateo, ha garantit que, tot i la LOMCE, el Departament mantindrà els propers anys el caràcter "orientatiu" d'aquest examen i no el convertirà en una "revàlida" prevista per aquesta llei. L'Estat vol "controlar" els currículums a través d'aquestes proves, ha criticat.

La prova està formada per quatre quaderns, també d'acord amb les matèries avaluades: competència lingüística en llengua catalana, competència lingüística en llengua castellana, competència lingüística en llengua estrangera i competència matemàtica. L'alumnat de la Vall d'Aran té un quadern de competència lingüística en llengua occitana (aranès).

Els quaderns de llengua catalana i castellana avaluen la comprensió lectora -obtenció d'informació, interpretació i reflexió-, l'expressió escrita -lèxic, claredat d'idees i morfosintaxi, entre d'altres- i l'ortografia a través d'un dictat. El de llengua estrangera avalua la comprensió lectora i oral mitjançant ítems tancats i l'expressió escrita amb l'elaboració d'una breu redacció per mesurar la competència discursiva i lingüística. Finalment, la competència matemàtica avalua l'habilitat de l'alumnat per comprendre i interpretar diferents tipus d'exercicis i problemes, amb ítems referits a la numeració i càlcul, l'espai, mesura i lectura de gràfics, i les relacions i canvi.

La prova d'avaluació va incorporar en l'edició anterior com a novetat un full adjunt per tal que els alumnes poguessin respondre les preguntes tancades, i que fins aleshores es responien en el mateix quadern de les proves. Això va permetre que Catalunya s'adaptés al mètode de correcció d'altres països europeus i comunitats autònomes.

Objectiu de la prova

Aquesta prova mesura el grau d'assoliment de competències bàsiques en acabar l'educació primària i proporciona informació sobre el sistema educatiu català. La prova permet als centres tenir informació dels seus punts forts i febles, i a les famílies dels alumnes conèixer quin és el grau d'assoliment de les competències bàsiques en acabar l'etapa obligatòria.

A més, amb l'avaluació de sisè de primària es facilita el trànsit de l'educació primària a la secundària, atès que els alumnes que no superin alguna de les competències avaluades disposaran de material per treballar els diferents àmbits durant el període d'estiu. L'objectiu final és millorar els resultats de l'alumnat i afavorir el seu pas a l'educació secundària. Cada família rebrà un informe amb els resultats obtinguts per cada alumne.

Es mantindrà la 'prova catalana'

El secretari mateo ha subratllat que aquestes proves "estan pensades per a la millora del sistema educatiu". "No podem permetre que l'Estat a través d'aquestes proves intenti uniformar totes les propostes curriculars d'Espanya quan cadascuna, o almenys nosaltres, tenim el nostre propi model curricular", ha avisat. "Les nostres proves sempre aniran dirigides i orientades al currículum català, no estatal".

A les proves de 6è, el govern estatal deixa que cada govern autonòmic les gestioni de manera independent, ah recordat. Per això, Ensenyament "mantindrà" aquestes i no farà "les altres". Les de 6è "sempre seran les de Catalunya" perquè "no tenen cap obligació d'ajustar-se a la proposta de l'Estat".