França i el Regne Unit fan front comú per resoldre la crisi migratòria de Calais

Més de 3.000 immigrants malviuen a la zona portuària intentant aconseguir pujar al tren que va cap a Anglaterra

03.08.2015 | 00:00
Un grup d´immigrants, a Calais, esperant que passi el tren per intentar arribar al Regne Unit

França i el Regne Unit van mostrar ahir un front comú contra la pressió migratòria al port gal de Calais amb què van deixar clars els seus esforços per solucionar la situació, però van advertir que la resposta ha de ser global i comptar amb el suport de la resta de països. "Estem fent front a una crisi migratòria global que no afecta només als nostres dos països. Respondre ella constitueix una prioritat europea i una prioritat internacional", van subratllar en un comunicat conjunt els seus respectius titulars d'Interior, Bernard Cazeneuve i Theresa May.
La declaració conjunta, publicada pel diari francès Le Journal du Dimanche (JDD), va insistir que París i Londres no poden gestionar en solitari una problemàtica que comença amb l'arribada de tots aquests clandestins a Europa. La pressió migratòria ha esclatat amb força aquesta setmana amb temptatives massives d'entrada a les instal·lacions del túnel ferroviari que uneix els dos països, però ha estat focus de tensió constant en el passat en aquesta zona, on prop de 3.000 immigrants malviuen amb l'objectiu d'atravessar el canal de la Manxa.

Més mesures de seguretat
Davant del gran nombre d'intents d'intrusió des de dilluns passat, que es van situar dimarts als 2.000 i dissabte a la nit es van reduir als prop de 400, els seus governs han posat en marxa ja mesures de xoc. París va enviar 120 agents per reforçar la seguretat, mentre que Londres va anunciar la inversió de 7 milions de lliures (equivalents a uns 10 milions d'euros) en la construcció d'una àrea de protecció per a camions amb destinació al Regne Unit i l'aixecament a la terminal de Coquelles d'una tanca més forta que l'actual.
"Molts dels presents a Calais per intentar arribar al Regne Unit han passat per Itàlia, Grècia i altres països. França no és per a ells més que un país de trànsit, raó per la qual treballem mà a mà amb altres estats de la Unió Europea per trobar una solució satisfactòria", van afegir Cazeneuve i May.
Però tots dos ministres van reconèixer que posar-li fi implica ampliar l'àmbit d'actuació. "A llarg termini, tota resposta perenne passa per la reducció del nombre de persones que abandonen l'Àfrica per arribar a Europa per raons econòmiques", van subratllar en aquesta declaració, en la qual van matisar que "les nacions europees sempre oferiran protecció als que fugen dels conflictes i de les persecucions".
Aquesta postura comuna succeeix a les crides en un i altre país perquè cada part assumeixi les seves responsabilitats a la conversa mantinguda el divendres entre el president francès, François Hollande, i el primer ministre britànic, David Cameron, en la qual es van comprometre a seguir treballant junts.
Aquest front voluntariós, però, contrasta amb posicionaments més radicals de polítics de la zona, enfrontats diàriament amb les conseqüències. "Als nostres amics britànics els dic que la nostra exasperació és total. Cal que sàpiguen el que molts francesos pensen: si no s'ha sabut evitar que arribin (a Europa), deixarem llavors d'impedir que marxin (a Anglaterra)", va indicar el diputat conservador Xavier Bertrand, candidat a la presidència regional. Des de l'ONG com France Terre d'Asile, el seu president, Pierre Henry, va raonar que la qüestió no es pot resoldre amb tanques ni amb el tancament de la frontera, sinó amb una política migratòria que, entre altres punts, permeti als demandants d'asil arribar a Gran Bretanya "dins de la legalitat".

Camioners perjudicats
Els camioners, afectats també per la dimensió d'aquesta problemàtica, i que s'enfronten a multes d'entre 1.000 i 2.8000 euros si la policia britànica descobreix a clandestins en els seus vehicles, admeten que "no saben què més fer" i que van a la zona amb por que se'ls colin i puguin arribar a morir. "Abans els camions cisterna quedaven relativament al marge, però tenim la impressió que han trobat la manera d'entrar", va assenyalar al JDD un conductor de Calais, que entre altres alternatives aposta per no aturar-se per dormir a menys de 150 quilòmetres d'aquesta ciutat .
La voluntat de creuar el canal no es construeix només amb intents infructuosos: nou immigrants han perdut ja la vida en dos mesos. El darrer accident va succeir precisament el passat dimarts, quan un home d'origen sudanès va ser atropellat pel camió al que anava a pujar per arribar al Regne Unit.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Calendari laboral i escolar 2017/2018

Calendari laboral 2017 a Catalunya

Calendari Laboral 2018 a Catalunya

Aquí pots consultar tots els dies festius a Catalunya i el calendari escolar 2017/18

 

Enllaços recomanats: Premis cinema