El Govern ha aprovat aquest dimarts el decret d'ordenació dels ensenyaments d'educació secundària, el tercer "en aquests 30 anys", que suposa "pocs canvis" en els "horaris i els noms de les assignatures" però més en "la metodologia d'aprenentatge", segons ha detallat la consellera d'Educació, Irene Rigau. L'objectiu és atendre les recomanacions de l'OCDE, enfocades cada cop més a aconseguir que els alumnes adquireixin "més competències que coneixements". S'impartiran 35 hores més d'Anglès i de Matemàtiques. S'incorpora l'assignatura 'Cultura i valors ètics', com a alternativa a la matèria de religió. El nou decret i les seves novetats ja entren en vigor per aquest curs escolar 2015-16.

La consellera Rigau ha presentat el decret d'ordenació dels ensenyaments d'educació secundària que ja entra en vigor per al curs escolar, que començarà en poques setmanes. És el tercer decret que redacta el Govern en els seus 30 anys de competències educatives. El primer es va fer per aplicar la LOGSE. El segon per fer el mateix amb la LOE. I el tercer per aprofundir la LEC i acostar-se a la polèmica LOMCE. El seu "disseny curricular és no-segregador i garanteix l'assoliment de les competències bàsiques", ha resumit.

Rigau ha volgut donar la "màxima tranquil·litat" als centres perquè els canvis siguin mínims pel què fa als "horaris" i als "noms de les assignatures". En el fons, la remodelació afecta sobretot a la metodologia amb què s'ensenya a les aules. El canvi intenta apropar-se a les recomanacions que llança l'OCDE en la línia que els alumnes assoleixin cada cop més competències i menys coneixements memoritzats. "Hem revisat els fonaments per revisar al màxim les competències".

"L'objectiu és assolir per l'any 2018 a través d'aquestes modificacions els objectius marcats per la Unió Europea per al 2020", ha subratllat. També lluitar contra l'abandonament escolar a l'ESO i fer possible que el 90% dels alumnes acabin l'etapa obligatòria amb el graduat. Actualment només ho fa el 80%.

Més anglès i més matemàtiques

Es reforcen amb 35 hores més les matemàtiques i la llengua estrangera al llarg de tot el cicle d'ESO. Altres aspectes destacats són la transversalitat de la competència digital dels alumnes en les diferents matèries, promovent que aquests puguin acreditar la seva competència en finalitzar l'ESO.

Es mantenen les matèries artístiques i la tecnologia com a comunes -amb una distribució horària equilibrada-, i la matèria de cultura i valors ètics s'articula a l'entorn del pensament humanista i de base filosòfica -la religió es pot cursar com a alternativa a cultura i valors ètics-. Es manté també com a tret distintiu del currículum català el treball de síntesi -de primer a tercer d'ESO- i el projecte de recerca a quart.

Pel que fa a la distribució horària, l'etapa d'educació secundària consta de 4.200 hores destinades a les àrees de coneixement, que es reparteixen entre els quatre cursos per matèries comunes i matèries optatives. La nova norma manté l'organització en els quatre cursos d'ESO: els dos primers mantenen la coherència amb l'etapa de primària -per garantir-ne la continuïtat del procés educatiu i la transició adequada-; i en els dos darrers cursos es consolida l'adquisició de les competències bàsiques i es prepara per a la continuïtat formativa.

En el quart curs d'ESO s'estableix una doble opció per a aconseguir la titulació: acadèmica i aplicada. Es determina una proposta curricular que permeti a l'alumne triar entre una o les dues opcions. L'opció acadèmica condueix al batxillerat, i en aquest cas cal cursar dues matèries de les següents: biologia i geologia, física i química, llatí i economia, i una altra matèria optativa a escollir per l'alumne. L'opció aplicada condueix als ensenyaments professionals, i aquí cal cursar dues matèries d'entre: ciències aplicades a l'activitat professional, emprenedoria i tecnologia, i una matèria optativa a escollir.