Les federacions d'associacions de veïns d'Amposta i Tortosa han presentat als jutjats una denúncia contra els governs català i espanyol en què els responsabilitzen de l'elevada mortalitat del tram ebrenc de la N-340. Aquesta setmana, 4 persones han mort en accidents en aquest tram. Les entitats acusen les administracions de deixadesa de funcions, de no vetllar per la seguretat i no executar les inversions necessàries. També volen que s'investigui un possible tracte de favor a la concessionària de l'autopista AP-7, Abertis. En paral·lel, els alcaldes dels nou municipis afectats han acordat convocar un tall de carretera reivindicatiu demà, a més de redoblar l'exigència de solucions a Foment.

Més enllà de la seva adhesió a la protesta i la possible organització de més mobilitzacions, l'anunci d'accions "contundents" llançat per les entitats veïnals aquesta setmana s'ha traduït en la denúncia contra "els representants", de forma genèrica, dels governs català i espanyol. Entenen que les dues administracions són responsables de l'elevada mortalitat de la N-340 per deixadesa de les seves funcions respecte del manteniment i de garantir la seguretat viària. Volen que els jutges ho investiguin a fons. Els quatre morts en dos accidents aquesta setmana al Perelló els han fet perdre la paciència.

"Els governs han d'estar pels veïns i la ciutadania. Les campanyes electorals ens semblen perfectes, però que trepitgin el carrer, que sàpiguen que la gent hi perd la vida. Per pagar impostos han de treballar, aquestes persones estan tots els dies al carrer i no pensem que les seves decisions i inversions fan cap a un lloc o un altre. També voldríem les M -circumval·lacions de Madrid-, i les rondes també les desitjaríem al territori. Això és la Via Augusta, el pas cap a Europa, en parlem molt, però no hi ha inversions al territori", va argumentar el president de la federació veïnal ampostina, Llorenç Navarro. "Només veiem radars i poques inversions", es queixa Navarro, que recorda que els veïns només volen unes infraestructures com les de la resta de Catalunya i de l'Estat. "Els hem de punxar una mica perquè s'adonin que la nostra vida està a les nostres mans. A les Terres de l'Ebre tenim mancances de molts recursos. No som espanyols de cinquena ni catalans de segona. Volem els mateixos drets i per a totes les persones", sosté el dirigent veïnal.

Desviar els camions

El RACC va considerar ahir una "emergència social" desviar els camions de la N-340 per l'autopista AP-7 mitjançant bonificació, com ja es va fer a Girona, per disminuir l'alta sinistralitat d'aquesta via.

El RACC va demanar ahir una solució immediata als problemes d'accidentalitat de la N-340, un dels pitjors trams de la xarxa viària catalana, amb 66 morts en els últims 5 anys.

La solució que proposa el RACC "respon a una emergència social", apunta, i va en la mateixa línia que va defensar ahir el conseller de Territori, Santi Vila: desviar obligatòriament els camions per l'autopista amb una bonificació del 50 %. És la solució ja aplicada a la N-II a Girona fa dos anys, amb resultats molt efectius, ja que la mortalitat ha caigut en picat. La mesura, diu el RACC, té cost zero i es podria aplicar immediatament.

Tracte de favor a Abertis

La denúncia veïnal vol anar més lluny, i reclama que s'investigui un possible tracte de favor a Abertis. Molts conductors afectats pels accidents a la N-340 són desviats obligatòriament per la via de pagament i han hagut d'abonar el peatge, recorden. "Per què li renoven la concessió? No ens han consultat. Volem que deixi de ser un negoci per a certes persones. Ja no preguntem si, després, aquestes entitats donen diners a partits polítics. Ens importen les persones i lluitarem per això", va sentenciar.

D'altra banda, els senadors de CDC per Tarragona, Ferran Bel, Josep Maldonado i Jordi Sendra, han demanat la compareixença de la ministra de Foment, Ana Pastor, perquè expliqui "la greu situació que està vivint la carretera N-340 al seu pas per Tarragona".