L'expectació era present entre els assistents a la representació d'enguany de l'espectacle L'Onze de Setembre i Gironella. La vila berguedana ha apostat en la quinzena edició d'aquesta representació històrica dels fets del 1714 per iniciar una nova etapa amb un canvi en la direcció. Tot i que els assistents a les roques del Pont Vell dijous a la nit van comprovar que la història i els protagonistes no havien canviat respecte de l'any passat, sí que van notar diferències en la posada en escena. I és que, principalment, Maria Casellas i Joan Rigat, els nous directors de l'espectacle en substitució de Jordi Vallbona, han treballat per dotar l'obra de més dinamisme.

Puntualment, a les 10 de la nit, l'alcalde de la vila, David Font, feia acte de presència al pont que travessa el Llobregat per donar la benvinguda als espectadors. Minuts més tard s'iniciava l'espectacle amb la intriga dels presents per saber què hi trobarien de nou, després dels anuncis fets en els darrers dies. La primera sorpresa de la nit va ser l'aparició de tres actors vestits de negre a escena. La direcció ha decidit deixar de banda la veu en off que introduïa les escenes amb un context històric i l'ha substituïda per tres narradors que apareixien i desapareixien entre les ombres per situar els espectadors.

L'obra relata els tràgics fets que es van viure a Catalunya durant el final de la guerra de Successió, que van culminar l'11 de setembre de 1714 amb la caiguda de Barcelona. Entremig, s'hi barreja una història fictícia ambientada a Gironella i un retorn al passat per recordar un altre moment clau en la història catalana: la guerra dels Segadors de 1640. Una altra de les propostes de la nova direcció ha estat la de fer un únic viatge en el temps i no més d'un. Un flash-back que viuen els protagonistes i que es porta a escena perquè els espectadors segueixin la història. A més, per situar en cada moment la localització tant temporal com geogràfica del que estava passant, un projector reflectia a la paret del pont l'any i el lloc on transcorria l'acció.

Protagonistes i argument s'han mantingut fidels al text original que Jordi Vallbona i La Gresca van impulsar el 2001. No obstant això, l'espectacle va transcórrer d'una manera molt més àgil en la funció de dijous, sense talls entre escena i escena. La nova direcció ha mantingut els moments més destacats de l'obra: la marxa de voluntaris de Gironella cap a Barcelona, la festa de la taverna, la guerra els dos bàndols, la caiguda de Barcelona i l'escena del fossar de les Moreres. Però n'ha tret alguns i d'altres els ha modificat per fer-los més lleugers. També s'han mantingut el centenar de col·laboradors que fan possible el projecte.

El final, malauradament, no es pot canviar. Els catalans van tornar a perdre, un any més, i els quadres plàstics -aquest cop amb la veu de narradors amb presència física entre els actors- van recordar, com ja es feia fins ara, com va canviar Catalunya i els drets dels catalans amb la instauració del decret de Nova Planta promulgat per Felip V.

En poc més d'una hora (gairebé la meitat del que durava la funció fins aquest any), els espectadors es van nodrir, un cop més, de la història que any rere any s'explica a Gironella. El seu alcalde, però, espera que sigui la darrera funció amb una Catalunya oprimida i s'iniciï una nova etapa de l'espectacle coincidint amb la construcció d'un nou país.

El consistori ha anunciat que la representació patirà un canvi substancial de cara a l'edició del 2016. Després d'un any de transició es treballarà partint de zero per presentar una nova proposta d'aquesta recreació històrica.