La tornada a l'escola dels nens més grans no sol plantejar cap problema, excepte si hi ha canvi d'escola o si és el primer any d'institut; en aquests casos, faran una nova adaptació, que serà més o menys fàcil depenent de la personalitat del nen.

És bastant freqüent la consulta, en els primers mesos de curs, de nens amb dolors abdominals o vòmits matutins que són la manifestació de la por al canvi, a un ambient nou, a crear nous amics, por de no ser acceptats.

La nostra actitud ha de ser de molta tranquil·litat, que sàpiga que entenem el que li passa i estarem aquí en el procés d'adaptació però, com a sòl dir-los als pares, sempre "empenyent cap a fora".

Els més petits

I, què passa amb els més petits? L'entrada a l'escola infantil o l'escola per primera vegada suposa un canvi molt important per al nen, és la seva sortida al món, deixa les relacions familiars i uns espais que coneix, on se sent segur, per trobar-se en un altre espai, amb adults desconeguts i amb altres nens. Se sent sol, abandonat, amb por.

Però el període d'adaptació que s'inicia ara no és només per al nen, també és per a vosaltres pares; els plors, la irritabilitat, la primera malaltia, deslliguessin de nou els dubtes: hem fet bé en escolaritzar-lo?, no serà molt petit ?, estarem tot l'hivern així ?. Si, a més, coincideix amb la incorporació de la mare al treball després de la baixa maternal, la separació és més difícil.

Afortunadament a l'altre costat ens trobarem amb uns professionals que ajudaran al nen i als seus pares perquè el procés sigui el més fàcil. Moltes escoles infantils tenen un model d'adaptació adequat a l'edat del nen que sol passar per la incorporació progressiva: uns primers dies en què es quedarà poques hores i s'anirà augmentant gradualment el temps de permanència a l'escola.

Arribat el moment de començar el curs, què podem fer?

- No tingueu pressa al matí. Aconsello, si és possible, reservar uns dies de vacances per a l'adaptació, això facilitarà que us aixequeu tranquil·lament, el porteu a l'escola i així podreu anar també a recollir-lo, amb disponibilitat d'horari per a la seva incorporació progressiva. Això li donarà seguretat.

- Seguiu les pautes que us marquin a l'escola però segur que us adverteixen que sempre us acomiadeu, no marxeu d'amagat, però tampoc allargant el comiat perquè la vostra angoixa no us permet la separació. Tampoc l'entregueu amb un "aquí t'ho deixo", per presses o "perquè no vull veure'l plorar". Feu el comiat sense mentides, amb seguretat i alegria.

- En recollir-lo, tingueu totes les mostres d'afecte del món i manteniu-vos una estona allà, parleu amb l'educador o educadora amb un somriure, que us vegi i us senti feliç.

- Després, al llarg de la tarda, parleu del cole, jugueu, etc.

- I així successivament al llarg dels propers dies.

- Confieu en l'equip, parleu amb els professionals de l'escola infantil sobre dubtes o si observeu canvis: més ploraner i irritable, problemes amb el son, etcètera.