Matí de col·lapse als trens AVE de Catalunya

Un tall de la fibra òptica col·lapsa l'alta velocitat durant hores i afecta 13.000 passatgers

08.10.2015 | 19:30
Imatge del vestíbul de l´estació de Sants.

Un tall a la línia de fibra òptica ha provocat aquest dijous des de primera hora del matí i durant diverses hores un col·lapse a la xarxa ferroviària d'alta velocitat a Catalunya. En total, 13.000 persones i 40 trens han patit la incidència, que ara com ara s'atribueix al sabotatge com a hipòtesi més plausible, tot i que els Mossos d'Esquadra no en descarten cap. Fins a un quart d'onze del matí la línia ha estat completament tallada i Renfe ha hagut d'habilitar serveis de transport alternatiu. A partir d'aquella hora s'ha anat recuperant la circulació, que no ha quedat normalitzada fins a primera hora de la tarda.

La interrupció de servei ha afectat el tram entre Figueres i Tarragona. Tècnics d'Adif han inspeccionat la línia i han detectat fins a quatre talls a les dues línies de fibra òptica, la principal i la secundària al punt quilomètric 568, a l'alçada de La Granada. En un primer moment, els fets s'atribuïen a un robatori de cable, però el fet que un dels talls no s'hagi fet del tot i que els cables encara hi fossin han començat a fer valorar la hipòtesi del sabotatge, que ara és la que es manté amb més força.

De fet, la qüestió sobre quina ha estat la causa de la interrupció ha comportat una certa picabaralla entre la ministra de Foment, Ana Pastor, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. Pastor, que ha demanat disculpes als "centenars" d'afectats, ha reclamat als Mossos col·laboració "intensa" perquè "més del 50%" dels robatoris de cable es donen a Catalunya.

De la seva banda, el conseller Vila, que ha qualificat de "molt greu" l'incident, ha considerat una "excusa de mal pagador" les paraules de la ministra. "És evident que si la línia es manté bé, es protegeix correctament i es prenen les mesures necessàries i reglamentàries perquè els ciutadans no tinguin accés a la xarxa ferroviària, aquestes coses no passen", ha dit.

Més enllà d'això, la incidència ha afectat milers de persones. A l'estació del Camp de Tarragona hi havia cues per agafar els autobusos que Renfe ha posat com a servei alternatiu. Només els duien fins a l'estació del centre de Tarragona, on han hagut d'agafar trens regionals per completar el trajecte fins a Sants. Alguns afectats han decidit girar cua i tornar a Madrid amb els trens que han començat a circular sobre les 10 del matí. Els viatgers es queixaven per les hores d'espera, per la manca d'informació per part de Renfe i pel fet que l'autobús no els portava directament a Barcelona.

Ha passat el mateix a Lleida, on RENFE ha fet aturar l'AVE procedent de Madrid amb destinació Barcelona que feien parada la capital del Segrià a les 9.00 h. Els passatgers s'han repartit entre autocars i un tren regional per acabar de fer el trajecte. A Sants, la resignació era l'actitud predominant entre els centenars de passatgers afectats pels retards de diverses hores dels trens AVE i de llarga distància des de primera hora del matí. Alguns han perdut connexions amb altres trens, uns altres han perdut hores de les seves vacances i altres que havien d'anar de la capital catalana a Madrid per reunions de feina han retornat a Barcelona en comprovar que no arribarien a temps a la trobada.

La situació s'ha començat a normalitzar a partir d'un quart d'onze del matí, quan s'ha aconseguit restablir el servei. Els retards s'han mantingut, però, fins a primera hora de la tarda, hora en què Renfe ja ha donat la incidència per resolta del tot. Els viatgers afectats que no han pogut fer el viatge tenen tres mesos per reclamar l'import del bitllet o sol·licitar-ne un de nou.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Calendari laboral i escolar 2017/2018

Calendari laboral 2017 a Catalunya

Calendari Laboral 2018 a Catalunya

Aquí pots consultar tots els dies festius a Catalunya i el calendari escolar 2017/18

 

Enllaços recomanats: Premis cinema