El Consell de Seguretat d'Holanda, que analitza les causes de l'accident de l'avió de Malaysia Airlines a l'est d'Ucraïna el 2014 amb 289 passatgers, va concloure ahir que l'aparell va ser abatut per un míssil Buk de fabricació russa.

"El vol MH17 es va estavellar com a resultat d'una detonació d'un míssil fora de l'aparell a la part esquerra de la cabina de comandament", va assenyalar el president del Consell de Seguretat d'Holanda, Tjibbe Joustra.

Joustra va precisar que el míssil va ser un Buk, de fabricació russa, concretament del tipus 9N314M, disparat des d'una àrea de 320 quilòmetres a la zona est d'Ucraïna, controlada per rebels russos.

"Com a resultat de la detonació, la part de davant de l'avió va quedar arrencada i l'avió es va partir en l'aire", va continuar. L'impacte del míssil va provocar en aquest moment la mort de tres tripulants.

El Consell de Seguretat descarta altres hipòtesis com problemes tècnics de l'aparell, una bomba o un míssil aire-aire. Va explicar també que les restes d'avió van caure en una àrea d'uns 15 quilòmetres a la zona est d'Ucraïna.

L'anàlisi del Consell de Seguretat d'Holanda es limita a assenyalar les causes que van provocar la caiguda de l'avió, però no entra en qüestions de "culpabilitat" o "responsabilitat" dels fets, aspectes dels quals s'ocupa la investigació penal de l'accident, que es desenvolupa en paral·lel i la conclusió s'espera per a final d'any o principi del 2016.

L'informe també analitza per què l'avió va sobrevolar àrees en conflicte, per què les autoritats holandeses van trigar entre dos i quatre dies a confirmar als familiars què víctimes anaven a bord del Boeing i fins a quin punt els passatgers de l'MH17 van ser conscients del sinistre.

Acusacions creuades

El consorci rus de defensa antiaèria Almaz-Antei, fabricant dels Buk, va afirmar ahir que el míssil que havia abatut el Boeing malaisi havia estat llançat des d'una localitat controlada per les forces ucraïneses.

"Podem dir sense cap dubte que si el Boeing va ser enderrocat amb un sistema antiaeri Buk, va rebre l'impacte d'un míssil 9M38 llançat des de la localitat de Zaróstxenkoye, controlada per les forces ucraïneses", va dir un responsable d'Almaz-Antei, Mikhaïl Malishevski.

El director general del consorci, Yan Novikov, per la seva banda, va assegurar que "els resultats d'un experiment desmenteixen totalment la informació sobre el tipus de míssil (que va fer caure l'avió) i sobre el lloc des d'on havia estat llançat".

Ucraïna va acusar els serveis secrets russos d'haver planejat l'atac contra l'avió de Malaysia Airlines, en el qual viatjaven gairebé 300 persones, a Donetsk. "Personalment, jo no tinc cap dubte que aquesta va ser una operació per abatre l'avió MH17 de l'aerolínia malàisia que va ser planificada pels serveis secrets russos", va afirmar Arseni Iatseniuk, primer ministre ucraïnès, durant una reunió del govern. Iatseniuk va subratllar que l'atac "es va perpetrar des de territori controlat exclusivament pels guerrillers russos, i no hi ha dubte que separatistes borratxos no saben manejar els sistemes Buk". "Això vol dir que aquests sistemes van ser manejats exclusivament per militars russos", va asseverar.

El president ucraïnès, Petró Poroshenko, va abordar ahir aquest assumpte per telèfon amb el primer ministre holandès, Mark Rutte, reunió en la qual es va tractar la creació d'un mecanisme perquè els culpables de la catàstrofe compareguin davant la justícia. Ucraïna i les cancelleries occidentals advoquen per crear un tribunal internacional per jutjar els responsables de la tragèdia, a la qual cosa s'oposen terminantment tant el Kremlin com els separatistes.

Rússia va classificar de "parcial" i "política" la investigació. "Rússia està disposada a presentar totes les dades en el seu poder [...] ja que considerem que la investigació té un caràcter parcial", va dir el viceministre d'Exteriors rus, Serguei Riabkov, a mitjans locals. El diplomàtic va considerar "lamentable" que, malgrat les nombroses crides russes a completar una investigació "imparcial", la part holandesa no tingués en compte en cap moment la informació de primera mà aportada per Rússia.

Estats Units, en canvi, va qualificar d'"important fita" la publicació de la investigació "independent" sobre l'accident en afirmar que no ha canviat la seva avaluació que va ser abatut per rebels prorussos.