Els departaments d'Ensenyament i Economia i Coneixement, del qual depèn Universitats, projecten fer "un salt qualitatiu" a les pràctiques dels futurs docents en escoles innovadores i establir un curs similar al MIR dels metges, que començarà el curs 2017-2018.

Així ho han anunciat avui en roda de premsa a Barcelona el secretari de Polítiques Educatives del departament d'Ensenyament, Joan Mateo, i el director general d'Universitats, Lluís Jofre, després de la clausura de la jornada "Com millorar la formació dels docents?", que ha impulsat l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU).

En la trobada hi han participat també l'exconseller d'Educació del primer tripartit Joan Manuel del Pozo, actualment professor de Filosofia de la Universitat de Girona; el president d'AQU Catalunya, Josep Joan Moreso, i el coordinador del Programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres, Miquel Martínez, entre d'altres.

Aquest MIR per a docents d'Infantil i Primària s'exerciria als centres escolars en què es desenvolupen experiències pedagògiques innovadores perquè, així, els nous mestres puguin difondre-les i propagar-les en altres escoles en les quals exerceixin, una vegada acabats els estudis.

El departament d'Ensenyament, ha explicat Joan Mateo, ja està identificant els millors centres escolars catalans en els quals hauran de desenvolupar els futurs docents el curs similar al MIR a partir del curs 2017-18.

Per als professors de Secundària, es podria convertir l'actual Màster en un curs de pràctiques interines en un institut, ha apuntat Moreso.

Aquesta proposta també es recull en una enquesta presentada avui per l'AQU, en què s'analitzen quines característiques, preparació i aptituds ha de tenir un professor.

L'informe, en què han participat 281 directors, gerents i titulars de centres d'educació infantil, primària i secundària de Catalunya conclou, a més de la creació d'un MIR docent, que els mestres haurien de millorar el seu nivell d'anglès per poder impartir classes en aquest idioma.

També apunten la necessitat que els docents siguin capaços de gestionar una aula i resoldre els conflictes que s'hi generen, aspectes en els quals les pràctiques són més importants.

Actualment, el practicum dels estudiants d'Educació suposa un 21% en la formació d'educació infantil i primària, i un 7% en la de secundària i batxillerat, que acostuma a quedar limitat a unes 150 hores reals de presència als centres educatius del total de 300 crèdits, s'indica a l'estudi.

Joan Mateo ha apuntat que "en el futur" la superació d'aquestes pràctiques podria ser la porta d'entrada al sistema educatiu català, "en lloc de l'actual oposició", si bé aquest extrem no depèn actualment de Catalunya, ja que la legislació espanyola marca l'obligació de superar oposicions per obtenir una plaça de docent.

L'enquesta forma part de les accions posades en marxa pel programa MIF de millora dels estudis universitaris d'Educació.