L'aerolínia russa Metrojet, propietària de l'Airbus A321 que es va estavellar dissabte a Egipte i va causar la mort dels 224 ocupants, va atribuir ahir el succés a una "acció exterior", cosa que provoca dubtes sobre la possibilitat d'un atac terrorista a la península del Sinaí.

"L'única causa que pot explicar [que l'avió es desintegrés en ple vol] és una acció mecànica exterior en l'aeronau", va dir un dels directius de la companyia, Alexánder Smirnov, en conferència de premsa, després de descartar factors mecànics i humans.

Després de l'enrenou causat per aquestes declaracions, el màxim responsable de l'agència d'Aviació Civil russa, Rosaviatsia, es va afanyar a desdir l'aerolínia i va assegurar que "és completament prematur parlar sobre les raons de la tragèdia, ja que no hi ha bases per a això". "Vull fer una crida a la comunitat aeronàutica perquè s'abstingui de treure conclusions prematures", va declarar el president de Rosaviatsia, Alexander Neradko, al canal Rossia-24.

Preguntat per la premsa, el portaveu del Kremlin, Dimtri Peskov, va afirmar que cap hipòtesi no està descartada, però va ser molt caut i va assenyalar que les investigacions sobre la tragèdia només estan començant. Ahir, el director del Comitè d'Aviació Interestatal de Rússia, Víctor Sorotxenko, va detallar que, abans d'estavellar-se al cap de 23 minuts d'haver-se enlairat de Sharm al-Sheikh, l'aparell es va destruir "en l'aire i els fragments van quedar escampats per una superfície de prop de 20 quilòmetres quadrats". Els responsables de Metrojet -antigament anomenada Komalygavia o Kolavia, companyia especialitzada en vols xàrter a llocs turístics- van insistir ahir en la tesi que, abans de caure sobre una zona desèrtica del nord del Sinaí, l'aparell ja estava fora de control. "No pot haver-hi tal conjunció de fallades de sistemes que portin que l'avió es desintegri en l'aire", va assenyalar Smirnov, que va subratllar que, "fins i tot en cas d'una despressurització sobtada, els pilots s'haurien pogut posar les màscares d'oxigen i els passatgers també".

Un altre directiu va destacar que l'Airbus volava descontrolat abans d'estavellar-se al Sinaí i que, segons el sistema de seguiment Flight Radar, "l'avió va reduir la velocitat més de 300 quilòmetres per hora en menys d'un minut i simultàniament va perdre 1,5 quilòmetres d'altitud". El director de Rosaviatsia va indicar que encara no havia començat l'examen del contingut de les caixes negres de l'avió i que això "només passarà quan arribin a Egipte tots els membres de l'equip d'investigació". L'equip està integrat per experts egipcis i russos, i per representants de França i Alemanya, del consorci d'Airbus, i d'Irlanda, on l'avió estava registrat.

Els treballs es faran a Egipte, però en cas de dubtes podrien traslladar-se a França, va afegir. Mentre a Sant Petersburg començaven ahir al matí les tasques de reconeixement dels primers cossos repatriats des d'Egipte, el president rus, Vladímir Putin, va trencar el seu silenci sobre la catàstrofe i va exigir "fer tot el que calgui" per aclarir-ne les causes. Putin va rebre a la seva residència al camp a prop de Moscou el ministre de Transport de Rússia, Maxim Sokolov, que va informar de la marxa dels treballs en el lloc de l'accident, després de tornar d'Egipte.

"Sens dubte, cal fer tot el que calgui per tenir un quadre objectiu del que ha passat, perquè sapiguem què va passar i hi reaccionem de manera adequada", va subratllar Putin. El president rus, que no va viatjar a Sant Petersburg, destí de l'avió sinistrat, va demanar "prestar la màxima atenció a les famílies dels morts".