La nova connexió aèria entre Pequín i l'Havana busca atreure els turistes de la Xina, que ja és el principal emissor de turistes mundial, a Llatinoamèrica i el Carib, zones poc conegudes pels viatgers de la potència asiàtica.

El vol de l'aerolínia Air Xina que va enlairar-se ahir de l'aeroport internacional de Pequín obre una nova ruta d'entrada a Llatinoamèrica per als turistes xinesos, els que més gasten durant els seus viatges amb diferència, segons dades de l'Organització Mundial del Turisme (OMT).

Es tracta de la primera comunicació directa entre la segona economia mundial i el Carib, i també de la primera línia entre la Xina i l'Amèrica Llatina operada per una aerolínia del país asiàtic, ja que existeixen vols a Mèxic o el Brasil gestionats per empreses estrangeres.

El Boeing 777 tenia planejat arribar ahir a les 20.15 hores a l'Havana (1.15 GMT d'avui), després de 19 hores i mitja de vol i una parada tècnica per repostar a Mont-real (el Canadà).

Aquest vol busca canviar les dinàmiques turístiques dels xinesos, que prefereixen viatjar per Àsia i Europa abans que per Amèrica, i en cas que hi vagin, solen apostar per visitar els EUA, per la qual cosa la resta del continent encara els és desconegut.

L'aposta per un vol entre la Xina i Cuba no és casual, tal com va recordar ahir l'ambaixador de Cuba a la Xina, Alberto Jesús Fernando Silva, que va elogiar l'"amistat de llarga durada" entre tots dos països, en un acte d'inauguració organitzat per la legació cubana i Air Xina a l'aeroport de Pequín abans de l'enlairament del vol.

Els vincles diplomàtics i culturals entre la Xina i Cuba es remunten al 1960, quan l'illa del Carib va fer el pas com a primer país llatinoamericà a establir relacions amb el règim comunista de Mao Zedong.

Cuba està present en l'imaginari col·lectiu dels xinesos i la salsa, els puros havans o el rom cubà són productes àmpliament coneguts a la potència asiàtica, una cosa que no passa amb altres països de l'Amèrica Llatina o el Carib, pràcticament desconeguts per al ciutadà xinès mitjà.

L'ambaixador cubà va pronosticar que aquest vol incrementarà l'arribada de "turistes i homes de negocis xinesos" a l'illa i molts altres països llatinoamericans busquen fer-se conèixer a la Xina per mitjà de diferents estratègies.

El principal destí llatinoamericà per al turisme xinès és Mèxic, que vol potenciar una imatge de destinació cultural, segons va explicar a Efe l'Ambaixada d'aquest país a Pequín.

Però altres països aposten per models turístics diferents: per exemple, segons va apuntar a Efe la directora de l'Oficina dominicana de Desenvolupament Comercial a Pequín, Rosa Ng Báez, promoure el turisme "de luxe" en aquest país del Carib és important, cosa que està relacionada amb l'alta despesa del turista xinès en els viatges. Tot i això, molts països que volen atreure aquest viatger asiàtic tenen poca infraestructura adaptada, com ara guies locals que sàpiguen parlar mandarí o hotels i serveis escrits en caràcters xinesos.

En aquest aspecte, hi ha alguns que ho tenen més fàcil: és el cas del Perú, un país que, tal com va explicar l'ambaixador a Pequín, Juan Carlos Capuñay, a Efe, té una comunitat de descendents xinesos de 2,5 milions de persones, per la qual cosa la parla i un tracte proper són més fàcils que no pas en altres estats amb menys tradició.