El president de la Taula del Tercer Sector Social, Oriol Illa, atribueix que sobrin diners del fons de la Generalitat per pagar rebuts de llum, aigua i gas en cas de pobresa energètica a la mala informació, la falta de voluntat de les subministradores i a l'assumpció del pagament per entitats solidàries.

Segons informava ahir el diari El País, la Generalitat només va pagar el 2015 un total d'1,1 milions d'euros dels cinc pressupostats, el 22% del total, per pagar les factures de subministraments bàsics de persones i famílies en situació de pobresa energètica.

"La necessitat existeix i no ha desaparegut, encara que hagin sobrat aquests diners", va assegurar en declaracions a Efe Oriol Illa, que proposa "trobar altres formes per canalitzar els recursos, que no s'han esgotat perquè no hi hagi la necessitat, sinó perquè no hem trobat la via adequada". En aquest sentit, Illa va recordar que les entitats socials s'han ofert per canalitzar i gestionar una part d'aquests fons per pagar els rebuts de persones en situació de pobresa energètica. Illa va remarcar que, segons dades oficials, a Catalunya hi ha 600.000 persones que tenen dificultats per mantenir la seva llar a una temperatura adequada perquè no poden pagar el subministrament i va recordar que el preu de l'electricitat s'ha encarit un 60% els últims set anys. "El cavall de batalla és que les subministradores entrin en el fons a posar diners. La poca col·laboració no és només a nivell d'informació sinó d'implicació i compromís amb aquesta realitat", va acusar Illa que veu "poca voluntat per part de les companyies". El president de les entitats socials va recordar que fa més d'un any que no es convoca i no es reuneix la Mesa de la Pobresa Energètica, "que és on es poden plantejar aquestes coses, pressionar les subministradores i fer un seguiment perquè, insisteixo, que hagin sobrat diners, no significa que el problema hagi desaparegut". Illa confia que amb el nou govern de Puigdemont "hi hagi una interlocució més fluida i més pressió a les companyies, que han mostrat molta insensibilitat, perquè afrontin la seva responsabilitat, perquè ara moltes entitats socials estan assumint els pagaments de molts usuaris". "Són recursos que hi són, però que no estan complint la seva funció", va concloure Illa.

Segons El País, l'any passat van ser un total de 3.770 famílies catalanes les que van rebre l'ajuda de la Generalitat per pagar les factures de subministraments bàsics, 2.400 d'elles per pagar rebuts d'Endesa, 861 de Gas Natural i 505 d'Agbar.

Un portaveu de la conselleria d'Empresa i Coneixement va admetre que l'any passat només es van gastar una part dels 5 milions d'euros pressupostats per fer front a les factures de llum, aigua i gas de les famílies en pobresa energètica, però va assegurar que "aquests diners no es perdran" i que cap particular no ha quedat perjudicat per aquesta demora en el pagament dels rebuts. El portaveu va explicar que és cert que no s'ha pogut executar els 5 milions, encara que no ha pogut confirmar que només es tracti del 22%. En aquest sentit, va dir que la demora es deu al llarg procediment que se segueix per fer efectiu aquestes ajudes, que s'aconsegueixen a través d'un informe dels serveis socials que s'ha de presentar davant la companyies subministradora i després és aquesta la que comunica a la Generalitat la sol·licitud que té i, després de revisar la documentació, el Govern paga les factures. El portaveu d'Empresa va insistir que "cap particular no ha sortit perdent perquè quan es presenta la documentació adequada que confirma la situació de pobresa energètica davant l'empresa no se'ls talla el subministrament bàsic". "El com es paga després és una cosa entre la Generalitat i les empreses del sector", va dir el portaveu.