El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va proposar ahir tres fases perquè el Govern assumeixi la gestió integral de Rodalies, Regionals i alta velocitat, encara que no va establir un calendari concret. El conseller va demanar el traspàs de la xarxa ferroviària a Catalunya perquè la Generalitat vol "ser culpable de les nostres decisions i no ostatges dels errors d'altres".

Josep Rull va comparèixer ahir per primera vegada en comissió parlamentària per informar dels objectius i les actuacions del seu departament en la present legislatura. Per assumir aquesta gestió, Rull va explicar que el govern central hauria de fer una desclassificació de l'interès general dels corredors, després de la qual cosa la Generalitat reclamarà l'expedient de traspàs i es convocarà una comissió bilateral, on s'establirà les fases del traspàs.

Rull va proposar que el traspàs es faci en tres fases: en una primera es traspassi Rodalies, en una segona, la Generalitat assumirà els corredors de la resta de la xarxa convencional, que inclou el servei regional i, finalment, que quedi en mà de la Generalitat la xarxa d'Alta Velocitat.

Dins de la primera fase, s'inclourien els corredors: Castellbisbal-Arc de Triomf, Arc de Triomf-Mataro-Maçanet-Massanes; Arc de Triomf-Montcada Bifurcació; Montcada Bifurcació-Manresa i Lleida-Pirineus, el ramal d'accés a Cerdanyola Universitat; Montcada Bifurcació- Puigcerdà; Sant Vicenç de Calders-Vilanova- Passeig de Gràcia i Estació de França i Prat de Llobregat-Aeroport.

En una tercera fase, la Generalitat assumiria el centre de control ferroviari, amb un cost de 12 milions d'euros.

Rull va explicar que Fercat subs-tituiria Adif com a responsable de gestionar aquestes infraestructures i que per assumir aquesta gestió, la Generalitat necessitaria tres milions d'euros l'any i també que subrogaria el personal d'Adif. També va dir que amb aquesta proposta la Generalitat vol culminar un procés que "va néixer coix" i que vol tenir competències plenes en matèria ferroviària per "assumir les nostres pròpies responsabilitats" i deixar de donar les culpes als altres, cosa que només condueix a la "frustració". Va assegurar que amb el traspàs que es va fer de Rodalies, ara la Generalitat pot decidir els horaris dels trens, el preu dels bitllets i poc més, i "som presoners del mal estat de la infraestructura".

En aquest context, el conseller Rull va dir que la Generalitat està "carregada de motius" per reclamar el traspàs integral de Rodalies i Regionals, i va assegurar que "no és una petició improvisada" i que és la millor solució per al seu millor funcionament.