Ferrovie dello Stato Italiane vol fer la competència a Renfe en l'AVE entre Barcelona i Madrid i també estudiarà operar Rodalies de Catalunya quan es liberalitzi el sector ferroviari. "Si obriu, vindran altres operadors", va assegurar el responsable d'Afers Internacionals de la ferroviària italiana, Alberto Mazzola. "La competència pot ser bona per a tothom" i els "viatgers són els que més se'n beneficiaran", perquè el servei i els preus "poden millorar", va defensar Mazzola. En aquest sentit, creu que Barcelona-Madrid "és una línia interessant perquè hi hagi dos competidors" i apunta a una millora de les freqüències: "ara hi ha un AVE cada hora, mentre que nosaltres entre Milà i Roma en tenim un cada deu minuts".

Ferrovie dello Stato Italiane preveu entrar al mercat ferroviari espanyol quan es liberalitzi. "Absolutament, som el principal operador a Itàlia, però també el segon o tercer a Alemanya, on donem feina a 4.000 persones en transport regional i a 300 en mercaderies, i estem mirant altres països", va explicar Mazzola. De fet, el gegant ferroviari italià ja està comprant trens d'alta velocitat que puguin viatjar per vuit països, inclosa Espanya, a una velocitat de 360 km/h. "Des de fa tres anys estem seguint les decisions del govern espanyol", va assenyalar, i va afegir que, si liberalitzen el sector, és previst que els seus trens puguin viatjar també a Espanya, França, Bèlgica, Holanda i la resta dels països europeus on hi ha alta velocitat.

Actualment, Ferrovie dello Stato Italiane competeix activament amb els operadors francesos per a la connexió entre París i Brussel·les, però no en té prou. "Madrid-Barcelona és una connexió interessant, són dues grans ciutats, més grans que Brussel·les", va remarcar Mazzola, que creu que si es liberalitza aquesta connexió, "hi haurà diverses empreses" interessades.

Mazzola va recordar que a Itàlia "des de fa uns anys hi ha un competidor fent el mateix servei en alta velocitat" i això "ha estat positiu" també per a Ferrovie dello Stato Italiane. "Hem reaccionat, hem millorat el servei i reduït el cost", va indicar, per exemple "amb preus més baixos, sobretot si es reserva la setmana abans". "Amb competència vam haver de millorar el servei i l'empresa és avui molt millor del que era fa sis anys", va assenyalar. I creu que obrir el mercat ferroviari a Espanya "seria bo per a Renfe".

També el servei de Rodalies de Catalunya pot interessar Ferrovie dello Stato. "Si es liberalitzés, ho estudiaríem i crec que no seríem els únics, que tots els operadors ho estudiarien, i també altres empreses espanyoles, com per exemple Ferrocarrils de la Generalitat", preveu Mazzola. El responsable d'Afers Internacionals de la ferroviària va recordar que a la Gran Bretanya "hi ha almenys deu operadors diferents" i també a Alemanya.

Sobre els problemes a Rodalies de Barcelona, Mazzola va dir que no vol criticar la situació espanyola ni parlar de la cooperació entre Adif i Renfe. "Però hi ha solucions diferents arreu del món", va afirmar, remarcant l'eficiència dels serveis ferroviaris al Japó, on hi ha una "coordinació estricta" entre les empreses responsables de la via i les del tren, que fa que, si tens un retard, sigui de quinze segons.

La Comissió Europea pretén que el mercat ferroviari europeu es liberalitzi del tot el 2019, però topa amb reticències d'alguns estats membres. Espanya és un dels més partidaris a obrir el mercat, i tot i que ja ha impulsat legislació per fer-ho, encara no ho ha formalitzat. Mazzola veu difícil que es compleixi la data del 2019 i preveu "una mica de retard en el debat polític".