El departament d'Ensenyament ha aprovat unes noves normes de preinscripció i matrícula per al pròxim curs escolar que suprimeixen del barem la puntuació extra de 40 punts per tenir un germà petit per als alumnes que siguin escolaritzats en un institut.

Segons una resolució que publicava ahir el DOGC, ja són públiques les normes de preinscripció i matrícula per als centres educatius, en els diversos ensenyaments sostinguts amb fons públics, per al curs 2016-2017. La mesura s'ha adoptat per no perjudicar els fills únics, que no tenien dret a la puntuació addicional de tenir un germà i estaven en pitjors condicions per accedir a l'institut.

La resolució especifica els àmbits d'aplicació -segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat, formació professional de grau mitjà i de grau superior, cursos de formació específics per a l'accés als cicles de grau mitjà i grau superior, artístics, esportius, idiomes, educació d'adults, programes de formació i inserció a les guarderies o escoles infantils públiques- per als centres sufragats amb fons públics.

La principal novetat d'aquest any es troba en els criteris de puntuació per tenir prioritat en l'accés a una plaça quant a l'adscripció de centres. La normativa estableix l'adscripció a centres públics de primària i de secundària per garantir la continuïtat educativa als alumnes, també estableix que un dels criteris per prioritzar l'accés a un centre és tenir germans ja escolaritzats i també especifica que determinats centres poden considerar-se un únic centre, com passa entre els centres adscrits, a efectes de preinscripció.

Fins ara, es consideraven centres únics a efectes de preinscripció tots aquells centres adscrits entre ells, de manera que la prioritat d'accés s'atorgava tant si el germà estava realment al centre com si estava en algun altre dels centres adscrits d'una etapa anterior.

La novetat és que aquest any només es consideraran quan l'adscripció sigui d'una única escola en un únic institut. Segons Ensenyament, així s'aconsegueix que en casos d'adscripció múltiple -de diverses escoles a diversos instituts- l'existència de germans al centre només atorgui prioritat per a l'accés a aquest centre en concret.

És a dir, fins ara, en aquestes situacions d'adscripció múltiple, pel fet de voler anar a un institut, tant comptava 40 punts el fet de tenir un germà a l'institut, com tenir-lo a l'escola. Ara, en aquests casos d'adscripció múltiple només es valorarà aquest criteri de 40 punts quan el germà sigui al centre on es demana l'accés.

D'altra banda, en la resolució s'estableixen aspectes com el procés de preinscripció, el calendari de preinscripció i matrícula, l'assignació de places escolars i la documentació que cal aportar.