L'Oficina d'Investigació i Anàlisis de França (BEA), encarregada de les indagacions sobre el vol de Germanwings estavellat el 24 de març als Alps francesos, va confirmar ahir el caràcter voluntari de l'accident i va demanar de reforçar el control mèdic dels pilots. De fet, un metge privat va recomanar l'ingrés al psiquiàtric del pilot responsable, Andreas Lubitz, deu dies abans de l'estavellament, però aquesta informació no va arribar ni a les autoritats d'aviació ni a la companyia.

L'informe final de la investigació de seguretat, divulgat ahir, manté que el pilot alemany, que tenia depressió, va modificar intencionadament els ajustos del pilot automàtic perquè l'aparell descendís i que no va respondre ni a les trucades dels controladors ni als cops a la porta a la cabina. En aquest document, la BEA demana, entre altres coses, que s'exigeixi un seguiment mèdic als pilots amb antecedents psicològics o psiquiàtrics i que s'assoleixi un "equilibri millor" entre el manteniment del secret mèdic i la seguretat pública.

L'organisme apunta que són necessàries regles més clares per saber quan cal trencar el secret mèdic, davant la constatació que diversos especialistes privats coneixien els trastorns de Lubitz i la seva professió i, no obstant això, no van fer arribar aquesta informació a les autoritats aeronàutiques o a la seva empresa. De fet, el pilot hauria d'haver estat de baixa quan va estavellar deliberadament l'avió. Segons la fiscalia de Düsseldorf, Lubitz hauria estripat i amagat a l'empresa el document que demanava la seva baixa per malaltia.

La BEA assegura que és conscient de la reticència dels pilots a l'hora de declarar els seus problemes i buscar ajuda mèdica perquè tenen por de perdre la seva llicència, a causa de "l'elevada inversió financera i l'atractiu lligat a la seva professió". Per això, insta els operadors a aplicar mesures per mitigar els riscos socioeconòmics relacionats amb la pèrdua de la llicència per raons mèdiques. "Diversos metges privats tenien informació que Lubitz estava malalt, però això no va arribar mai a les autoritats ni a Germanwings", va declarar l'investigador en cap de la BEA, Arnaud Desjardin. Segons el seu relat, hauria d'haver estat el propi Lubitz qui reclamés ser rellevat.

En un altre punt, la BEA va recomanar, a més, promoure l'aplicació de grups de suport per als pilots amb l'objectiu que puguin parlar d'aquests problemes i definir les modalitats sota les quals la normativa de la Unió Europea permetria que fossin declarats en condicions de volar mentre estiguin prenent medicaments antidepressius. La BEA no exigeix la presència obligatòria de dues persones a la cabina de vol, encara que creu que "va en el bon sentit".