El primer trimestre del 2016 ha deixat un balanç de 275 morts a les carreteres d'arreu de l'Estat, 28 més que el 2015. Un augment notable que dóna pas a un mes d'abril que arrenca amb set morts en un accident, malgrat que l'estat espanyol és un dels països de la UE amb menys sinistralitat. Però, es pot parlar d'estancament o de canvi de tendència?.

Encara que amb matisos, els experts consultats creuen que sí, especialment després de constatar que l'augment tant de morts com d'accident mortals s'albira des de l'any passat, en el qual va haver-hi increments en els mesos de gener, febrer, maig, juliol o setembre, si bé el 2015 (amb dades encara provisionals) es va tancar amb sis morts menys que el 2014.

Des de Tràfic expliquen que no es poden obviar les circumstàncies concretes de la sinistralitat per analitzar la situació. Per exemple, el fet que la Setmana Santa, el període de l'any amb més viatges -uns 14,2 milions-, hagi caigut aquest any al març i no a l'abril, per la qual cosa la comparativa trimestral no és equiparable.

Precisament, aquestes vacances, amb 41 morts -set més que el 2015- han estat marcades per l'accident de l'autobús a l'AP-7 en el qual van perdre la vida 13 joves, un sinistre que ha fet d'aquesta Setmana Santa una de les més tràgiques dels últims anys.

A aquest factor, la DGT suma altres indicadors no tan puntuals per explicar l'augment de la sinistralitat com l'increment de la mobilitat en els últims mesos o la pujada de les víctimes mortals que viatgen en cotxes antics.

Com a mostra, al febrer es van produir 26,6 milions de viatges, el 9,3% més que el mateix mes de 2015 i en el que va de 2016 hi ha hagut 81,7 milions de desplaçaments, quatre milions més que en el primer trimestre de l'any passat.

Envelliment del parc automobilístic

Sobre l'envelliment gradual del parc automobilístic, Tràfic assenyala que "evidentment un vehicle vell no compta amb els equipaments actuals que mitiguen les conseqüències d'un sinistre", quelcom amb el que coincideix el director de Seguretat Vial del RACE, Tomás Santa Cecilia, que aposta per incentivar els plans Renove per a la compra de cotxes menys contaminants i més segurs.

I és que els vehicles de més de deu anys estan involucrats en la meitat dels accidents mortals, la qual cosa incideix directament en la probabilitat de morir, sosté Santa Cecilia que, no obstant això, no veu amb preocupació un repunt en la sinistralitat.

Tampoc des de Mapfre parlen de canvi de tendència, sinó de "estancament". Mancant tancar-se el balanç de 2015 amb dades definitives, estaríem davant un descens del 0,5 per cent de víctimes, amb xifres similars als dos anys anteriors d'al voltant d'1.680 víctimes. "Venim de reduccions molt fortes en els últims anys, amb mesures molt eficaces com el carnet per punts, el canvi de reglament o la tipificació com a delicte de determinades conductes al volant", assegura Jorge Ortega, responsable tècnic de l'àrea de prevenció i seguretat vial de la Fundació Mapfre.

Ortega opina que no es pot baixar la guàrdia ni assumir amb resignació aquestes xifres "perquè hi ha molt recorregut per davant". Engegar plans estratègics cap a col·lectius vulnerables com a persones majors, motoristes o ciclistes són algunes de les apostes de Mapfre i el RACE, sense oblidar intervenir en les carreteres.

Fundació Mapfre proposa estendre les carreteres denominades de 2+1 carrils, és a dir, vies de doble sentit de circulació amb tres carrils disponibles, en el qual l'últim va separat per una mitjana que es va endinsant en una o una altra adreça de circulació, o en la instal·lació en el paviment dels secundaris senyals rugosos per evitar les sortides de via.

Ambdues institucions posen el focus en una major implicació de les empreses. "No cal oblidar que el 70% dels sinistres es produeixen en horari laboral" i, segons el RACE, a fomentar l'ús de les vies d'alta capacitat com a autovies o autopistes, tres vegades més segures i l'ocupació de les quals hauria d'estendre's en vacances com a Setmana Santa.

La veu de les víctimes

Menys optimista amb el present i futur de la sinistralitat es mostren les associacions de víctimes Stop Accidents i Dia i l'Associació Europea d'Automobilistes (AEA) que qualifica de "molt negativa l'evolució", doncs en més de la meitat de les comunitats autònomes ha pujat el nombre de víctimes.

Les raons, en paraules del seu president, Mario Arnaldo, són cotxes vells, falta d'inversió en les infraestructures i un dèficit de l'enllumenat en les carreteres, doncs la majoria dels sinistres es produeixen en fosquejar o ja de nit. Als polítics es dirigeixen les víctimes d'accidents per criticar que la seguretat vial hauria de tornar a ser una prioritat política en la qual les paraules "conscienciació, prevenció, educació i sanció", diu la presidenta de Stop Accidents, Ana Novella.

"Hem estat vivint de les rendes, de les polítiques que han donat resultat, de la inèrcia del carnet per punts i de la conscienciació aconseguida entre els conductors. Ara s'està demostrant que la DGT no té capacitat política per emprendre mesures perquè el Ministeri de l'Interior està en una altra cosa", denúncia Francisco Cans, president de DIA.

Malgrat tot, Tràfic insisteix. Espanya se situa entre els països de la UE amb menys accidents mortals de tràfic, amb 36 per cada milió d'habitants, per sota d'Alemanya, amb una taxa de 43 morts, França (54), Itàlia (56), Portugal (60) o Bèlgica (67).