Per tornar a la vida les terres abandonades de la finca Migjorn, al municipi de Navàs, Maria Àngels Rial, que la va adquirir fa 16 anys per donar una nova orientació a la granja de conills que hi havia, va fer cas de la recomanació del seu pare i va decidir conrear oliveres. «Volia fer alguna cosa amb els camps abandonats però que no em portés molt feina, perquè ja en tinc, i el meu pare em va dir que si no volia feina hi posés oliveres, i me´l vaig creure, però la veritat és que sí que en porten», assegura. Mirant l´entorn es va adonar que era en un terra plena d´oliveres, moltes de les quals abandonades, i va apostar pel seu cultiu.

Aquest és l´origen de l´Oli Migjorn, una aposta per recuperar la història i la memòria del territori, que Rial va professionalitzar fa dos anys i actualment té unes 20.000 oliveres a la pròpia finca i altres que té arrendades entre Navàs, Súria, Cardona i Solsona. Amb el projecte, Rial ha «intentat recuperar els orígens i el paisatge tal com era abans, la gent s´havia dedicat més a la indústria i el camp havia quedat abandonat». Aquesta explotació oleícola familiar elabora oli d´oliva verge extra ecològic a partir de finques d´oliveres recuperades de les varietats arbequina i corbella, que és autòctona de la vall del Cardener.

A l´hora de comercialitzar el producte «ens hem adonat que la gent no dóna a l´oli el valor que té, van al supermercat i compren el més barat que troben», diu. Per aquest motiu, també aposten per la divulgació, amb cursos, tastos i maridatges, «perquè la gent sigui conscient que l´oli és un producte important dins la nostra dieta i que no serveix qualsevol». Oli Migjorn, que també se centra en l´oleoturisme «per acostar la cultura de l´oli a la gent», és una de les 150 explotacions catalanes que el cap de setmana que ve obrirà les seves portes en el marc de la iniciativa «Benvinguts a pagès». Per a Joan Fernández, responsable de vendes, oleturisme i comunicació, «és una iniciativa molt ben pensada per acostar els productors a la gent i per a nosaltres té molt valor, perquè poder conèixer el que hi ha al darrere d´un producte de qualitat és la base per poder fidelitzar el seu consum».