La decisió de Vueling d'avisar amb antelació els viatgers dels vols cancel·lats ahir per la vaga de controladors francesos va evitar que es repetissin les llargues cues dels últims dies als taulells de l'aerolínia al Prat, en una jornada que es preveia complicada.

Amb motiu d'aquesta protesta a França, l'aeroport del Prat va cancel·lar 32 vols, 18 dels quals operats per Vueling, malgrat que el baix seguiment registrat per l'aturada va provocar menys problemes dels que s'esperaven.

En total, Vueling tenia previst cancel·lar ahir un total de 66 vols a tots els seus aeroports, la majoria dels quals tenen origen o destí a aeroports espanyols, encara que també hi havia vols que no passen per Espanya.

La majoria dels vols que es van operar ahir van sortir a l'hora prevista, si bé alguns van registrar retards, però no tant com en dies anteriors en els quals les demores de diverses hores eren la tònica habitual.

El problema més gran va ser per als passatgers que no van rebre el missatge de cancel·lació del seu vol, molts dels quals estrangers de vacances a Espanya i que en arribar al Prat es van trobar la sorpresa. El caos de Vueling viscut el cap de setmana passat a l'aeroport del Prat va provocar importants cancel·lacions i retards que han afectat milers de passatgers.

Els treballadors d'Iberia que donen servei de terra a Vueling van reclamar ahir més personal per poder atendre els passatgers i van lamentar que els últims dies s'han vist desbordats i han patit agressions, algunes de físiques.

Els problemes es van fer visibles el dia 28 de juny, quan es van cancel·lar 56 vols on havien de viatjar unes 8.000 persones, en no preveure la companyia els efectes d'una vaga general a França, cosa que va crear una "bola de neu" que es va agreujar el cap de setmana en coincidir amb l'operació sortida d'estiu. Vueling no ha facilitat el nombre total de passatgers afectats i de vols cancel·lats per aquest caos.

L'aerolínia va presentar ahir el pla de contingència exigit per Foment en el qual inclou més avions, així com la cancel·lació anticipada dels vols.

Tant l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) com Aviació Civil creuen que el pla és raonable malgrat que han formulat algunes observacions i dijous que ve es tornaran a reunir amb l'aerolínia per avaluar les mesures i la planificació del cap de setmana.

La ministra de Foment en funcions, Ana Pastor, va recordar ahir que quan una aerolínia incompleix la llei les sancions poden arribar "fins a la suspensió de la llicència definitiva", en ser preguntada per la situació de Vueling.

"Les sancions són econòmiques, però quan hi ha incompliment de la llei poden arribar fins a la suspensió de la llicència definitiva i anar a una llicència temporal", va dir Pastor en unes declaracions al Congrés després de lliurar les seves credencials de diputada.

La ministra també va recordar que Vueling ha de fer front a totes les seves obligacions pel que fa als drets dels usuaris, tant en la devolució del bitllet com en indemnitzacions per perjudicis soferts pels viatgers.

De la seva banda, el conseller de Territori, Josep Rull, en declaracions a Catalunya Ràdio, va apuntar que el ministeri de Foment tenia "prou indicis" per acreditar que Vueling no seria capaç de donar resposta a tots els seus compromisos de vols i que tenia mecanismes per saber que podia passar aquest caos.

El conseller d'Empresa, Jordi Baiget,va explicar que el creixement de l'aerolínia els últims anys hauria d'haver anat acompanyat d'una inversió paral·lela en avions i personal per no arribar a la situació actual.