El Tribunal Constitucional (TC) ha aprovat per unanimitat una sentència que anul·la alguns dels articles i disposicions addicionals de la Llei de mesures fiscals i financeres (Llei d'acompanyament als pressupostos) del 2015, que entre altres preveu la creació de l'Agència Tributària pròpia. En concret, segons fonts del TC, els magistrats declaren inconstitucionals les disposicions i preceptes que preveuen la creació d'un pla director de l'Administració Tributària de Catalunya; l'elaboració d'un catàleg d'infraestructures estratègiques a Catalunya; el pla director relatiu als sectors de l'energia, les telecomunicacions i els sistemes d'informació i del transport ferroviari; la modificació de la Llei del Servei Meteorològic de Catalunya, i la limitació per a l'establiment de grans centres comercials als ports púbics. D'altra banda, declaren constitucionals altres preceptes sempre que s'interpretin com determina la sentència. Són les disposicions que preveuen l'elaboració d'un inventari del patrimoni de les administracions púbiques de Catalunya i la creació d'una Agència catalana de Protecció Social.

Els articles afectats ja havien estat suspesos de manera cautelar el juny del 2015, quan el TC va admetre a tràmit el recurs que havia presentat l'advocat de l'Estat. El ponent de la resolució ha estat el magistrat conservador Santiago Martínez Vares.

La sentència és ferma i estableix el criteri del TC sobre els articles 69 i 95 i les disposicions addicionals 22, 23, 24, 25 i 26 de la Llei 3/2015 d'11 de març de mesures fiscals, financeres i administratives del Parlament de Catalunya que estableix les anomenades estructures d'Estat.

En concret, anul·la i declara inconstitucionals la disposició addicional 22 de la Llei, relativa al pla director de l'Administració Tributària de Catalunya; la 24, sobre el catàleg d'infraestructures estratègiques i la 26 que estableix els criteris del pla director dels sectors de l'energia, les telecomunicacions i els sistemes d'informació i del transport ferroviari.

També declara inconstitucionals i nuls l'article 69, que modificava la Llei 15/2001 del Servei Meteorològic de Catalunya, i l'article 95, que modificava el decret llei 1/2009 sobre les limitacions per a l'establiment de grans centres comercials als ports públics.

Els magistrats imposen condicions perquè la resta dels preceptes impugnats puguin ser considerats constitucionals, tot i que en aquests casos no els anul·la.

Segons el TC , són constitucionals sempre que s'interpretin com determina la sentència, la disposició 23, sobre la creació d'un inventari del patrimoni de les administracions públiques a Catalunya, i la 24, sobre la creació de l'Agència Catalana de Protecció Social

El govern espanyol va impugnar aquests articles i disposicions el juny del 2015 adduint que envaeixen les competències de l'Administració Central.

L'objectiu del govern de Rajoy, segons va assegurar la vicepresidenta del govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, era deixar sense efecte els articles que preveuen que "en cas de separació" la Generalitat assumeixi funcions "pròpies de l'Estat", és a dir, que parteixen "del supòsit inconstitucional d'una separació unilateral de Catalunya de l'Estat espanyol".

L'Agència Tributària excedeix les competències de la Generalitat, segons el TC

Segons els magistrats, la disposició addicional 22 que recomana a la Generalitat l'aprovació d'un pla director de l'Administració Tributària de Catalunya excedeix la competència exclusiva de la Generalitat per organitzar la seva pròpia administració.

Consideren que la llei atribueix a la Generalitat unes funcions "alienes, avui, al ventall competencial de la Comunitat Autònoma" i que, per tant, corresponen a l'Estat.

Segons els magistrats, "la Comunitat Autònoma no pot assumir més potestats sobre les que ja recull el seu Estat" ni "anticipar en les seves normes els resultats d'una hipotètica modificació competencial".

A més, argumenten que l'incís d'aquesta disposició on diu que l'administració catalana ha d'estar "preparada per a una eventual d'assumpció de noves funcions i competències tributàries" és "manifestament contrari" a la Constitució.

La Generalitat no pot fer un catàleg d'infraestructures estratègiques

Els magistrats també declaren inconstitucional la disposició addicional 24 sobre el catàleg d'infraestructures estratègiques de Catalunya. Segons la sentència, aquest punt excedeix les competències de la Generalitat perquè "només l'Estat pot dictar una normativa específica per a la protecció de les infraestructures estratègiques on es contempli un registre o catàleg".

Regular el sector de l'energia afecta la "llibertat de competència"

A més, consideren que la disposició addicional 26 sobre l'elaboració d'un pla director relatiu als sectors de l'energia, les telecomunicacions i els sistemes d'informació i del transport ferroviari atempta contra les competències de l'Estat que li permeten fer una regulació "que garanteixi i disciplini per igual, a tot el territori de l'Estat, la llibertat de competència entre els operadors econòmics".

La navegació aèria és "exclusiva" de l'Estat

També declara inconstitucional la creació del Servei Meteorològic de Catalunya perquè al seu entendre vulnera la competència de l'Estat que atribueix en exclusiva a l'Administració central el control de l'espai aeri i de trànsit i transport aeri.

Per últim, anul·la la disposició que fa referència a la implantació de grans establiments comercials als ports públics. Segons el TC, la normativa bàsica de l'Estat garanteix la llibertat d'establiment i exigeix que les restriccions que s'imposin estiguin justificades per "raons imperioses d'interès general", mentre que la Llei estableix una restricció que no té justificació.

Condiciona la lectura de dues disposicions més

El TC també estableix que les disposicions addicionals 23 i 25 són constitucionals sempre que es llegeixin en la manera que marca la sentència. Pel que fa a la disposició addicional 23, sobre la creació d'un inventari del patrimoni de les administracions públiques a Catalunya, el TC estableix que és constitucional sempre que s'interpreti que es refereix només a les "administracions públiques de Catalunya" i no a les de l'Administració General de l'Estat.

I sobre la disposició addicional 25, en que el Parlament emet un mandat per a la creació de l'Agència Catalana de Protecció Social, el TC estableix que és constitucional només si es llegeix des del punt de vista que la Generalitat encara no disposa de les competències per dur-la a terme, però les podria exercir si es transferissin d'acord a l'Estatut de Catalunya.

El TC diu que la sentència no és "política"

El TC dedica part de la seva sentència a defensar la seva independència i a negar que jutgi atenent a criteris polítics. Al tram final de l'escrit recorda que el TC jutja "la conformitat o disconformitat" de les Lleis amb la Constitució, i fa un control "abstracte" i "objectiu" de les normes impugnades que està "desvinculat de qualsevol consideració concreta sobre la seva aplicació".

Segons el TC, els magistrats no jutgen "les intencions del legislador, la seva estratègia política o el seu últim propòsit" i emeten sentència "deixant de banda qualsevol consideració que no sigui la de la conformitat o no amb la Constitució".