La ministra de Foment, Ana Pastor, es reunirà avui amb les aerolínies que operen a Espanya per abordar la seva planificació de cara a un estiu que arrenca marcat per la crisi de Vueling i que podria complicar-se encara més amb l'anunci d'una convocatòria de vaga dels pilots de la companyia espanyola Air Europa.

Pastor mateix va anunciar aquesta setmana la reunió, en què demanarà a les companyies aèries que ho tinguin tot "molt afinat i a punt" per a l'inici de les vacances perquè molts espanyols estan a punt de començar el seu període de descans i "tenen tot el dret a moure's en el seu període de vacances amb un mínim de dignitat". D'aquesta manera, la ministra pretén garantir la normalitat en el trànsit aeri, del qual el seu departament "és supervisor", després d'una setmana de caos en diversos aeroports, principalment el barceloní del Prat, a causa de la mala planificació de Vueling, que va provocar un col·lapse que va durar prop de set dies.

L'aerolínia d'IAG es va veure obligada des de la setmana passada a cancel·lar desenes de vols i va arrossegar retards que van afectar milers de passatgers. L'origen del problema, segons l'aerolínia mateix, va ser una fallada en la planificació per abordar un moment d'una gran demanda que, juntament amb la vaga de controladors a França, va crear una "bola de neu" de retards i cancel·lacions.

La companyia va tornar fa uns quants dies a la normalitat, després de reforçar la seva flota amb més aeronaus, amb una ampliació de personal i aconseguir un acord en què els pilots van prendre la decisió de cedir els seus dies lliures a canvi de facilitar la reactivació del funcionament habitual de la companyia. Malgrat la crisi de Vueling, sembla que comencen a agafar forma altres problemes que s'entreveuen en el mateix sector.

Toca passar comptes

Representants de la Generalitat i de la direcció de Vueling es reuniran també avui en la primera trobada de la comissió de seguiment convocada pel Govern per seguir les incidències en el servei de l'aerolínia. Segons va informar el departament de Territori i Sostenibilitat, està previst que en aquesta primera reunió l'Executiu català sol·liciti a la companyia els índexs de puntualitat, la relació de les incidències registrades i la planificació per a l'operativa de la temporada d'estiu.

La Generalitat va acordar amb Vueling convocar reunions de seguiment sobre la seva operativa, arran dels retards i cancel·lacions d'aquesta companyia des de fa més d'una setmana. Del Govern català, assistiran a la reunió el secretari d'Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, la directora de l'Agència Catalana del Consum (ACC), Montserrat Ribera, i el director general de Transports, Pere Padrosa.

Una nova protesta

El trànsit aeri espanyol s'enfronta ara a una possible vaga de pilots, en aquesta ocasió, d'Air Europa, després que hagin votat a favor de fer quatre dies d'aturades entre el final del mes de juliol i el principi de l'agost.

El sindicat de pilots Sepla, dins d'Air Europa, va apuntar en el moment de l'anunci -l'endemà que la ministra convoqués la reunió- que amb aquesta mesura pretenen protestar pel traspàs de la producció a la filial de baix cost creada recentment Air Europa Express, ensems que va mostrar la disposició a arribar a un acord que eviti el conflicte.

El vicepresident de l'Aliança per a l'Excel·lència Turística (Exceltur), José Luis Zoreda, va destacar que es tracta de "dues coses molt diferents", ja que el problema de Vueling va ser queda sense resposta, i, en canvi, el d'Air Europa és un conflicte laboral que podria convertir-se en "evitable".

En la seva opinió, "Vueling va estar per sota de les necessitats de donar resposta a la demanda" en un "moment concret", una qüestió que ja està "en procés de solució", tal com va reconèixer Foment mateix. En qualsevol cas, aquesta crisi -amb desenes de cancel·lacions i retards i milers de viatgers afectats- va donar una "mala imatge" del país, que es podria accentuar encara més amb la vaga d'Air Europa.

Per aquest motiu, va fer una crida a la "responsabilitat" dels pilots per evitar el conflicte i el "mal" conseqüent que podrien causar al sector turístic espanyol, al mateix temps que va reconèixer que la vaga és un dret "legítim" del col·lectiu.